I april kommer de aller første kundeeksemplarene av Land Rover Defender til Norge, og nylig var en enslig Defender på en forhandlerturné i Norge.
Modellen erstatter den ikoniske varianten som kom i 1948.
Sjef hos den norske importøren, Marius Hayler, er spent på mottakelsen av Defender.
– Den kan treffe i segmentet der Toyota Land Cruiser er, eller det mer eksklusive segmentet til Mercedes-Benz G-klasse. Vi regner uansett med å levere ut 200 Defender i år.
Den nye Defender får en helt ny motorrekke, i første omgang to diesel- og to bensinmotorer, som yter mellom 200 og 400 hestekrefter. Senere i år kommer ladehybriden med den samme drivlinjen man finner i Range Rover, med 404 hestekrefter.
Defender kommer også som varebil, og importøren kan fortelle at mer enn 95 prosent av kundene til Land Rover Discovery velger en bil med grønne skilter.
Samtidig regner importøren med at ladehybriden, som har 200.000 mindre i avgifter enn utgavene med konvensjonell motor, vil gjøre Defender attraktiv også som personbil.