Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stein Watten
Kronikk
09 mars 2019 17:30
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik gjør det klart i Sunnmørsposten 4. mars at fylket ikke har én krone å bruke på rekken av store samferdselsprosjekt i fylket, som nå står på vent. Dette kom som en kommentar til den nylig lanserte «Rovdefjord-kryssingen».

Men så - Nordøyvegen var ikke før blitt vedtatt, så er «Havnsund-sambandet» tatt fram av skuffen og børstet støv av, som ved et trylleslag. Det går nok ikke lange tiden før fylket har en tilleggssak til Nordøyvegen på bordet. Dette sambandet var opprinnelig en del av Nordøyvegen, men ble tatt ut for å «pynte brura», og for å sikre at Fylkeskommunen ble fanget, en gang for alle. Så, dersom «Havnsund-sambandet» skulle gå igjennom i M&R Fylke - og ikke bli forbauset om så skulle skje – når tror dere Todalsfjord-prosjektet kommer? 30 år? 40 år? 50 år? Om ikke Todalsfjord-prosjektet var utopia fra før, så er vi der straks.

Men dette er ikke det eneste prosjektet som har vært omtalt på «Søre luten» i det siste. Sunnmørsposten har i tillegg skrevet om nye kryssinger til Vigra og krabbefelt opp til Ørskogfjellet.

Gudene må vite hvem som skal finansiere dette, og når disse er tiltenkt, men at det kommer før det neste Nordmørprosjekt – bit deg i nesa på det!

I tillegg planlegges kryssing av Romsdalsfjorden og Hafast til astronomiske kostnader. Halsafjord-sambandet vandrer lengre og lengre ned på prioriteringslisten. Vi er nok minst på nivå med Todalsfjordprosjektet tidsmessig, før man er igang. Altså, 30-50 år. Disse prosjektene tilhører samme liste – den statlige prioriteringslisten i Nasjonal Transportplan.

Slik planene nå foreligger, vil det brukes minst 100 milliarder i Romsdal og på Sunnmøre, før en eneste krone blir spandert på en fjordkryssing på Nordmøre.

Hvor ble de av – samferdselspolitikerene og prosjektene på Nordmøre ?

Så man kan undres - hvor ble de av, de en gang så dyktige samferdselspolitikerne på Nordmøre? Det er med en smule forundring at man kan konstantere at alle andre, og mindre samferdselsprosjektene på Nordmøre er borte i nyhetsbildet. Nærmest som dugg for solen.

Hva skjedde med Talgsjø-tunnelen? Hva skjedde med tunnel til Smøla? Smøla, med en befolkning litt i underkant av Nordøyene, og med en verdiskaping som kan overgå det meste. Hva skjedde?
Hva skjedde med behandlingen veien fra Surndal-Rindalsskogen-Storås? Rindalsskogen forbi Storås?

Hva med tverrforbindelsen fra Aure til Hitra? Satser man på at Aure og Hitra skal «fikse biffen» alene?

Hvor er regionssenteret?

Har f.eks regionsenteret Kristiansund, regnet på hva nevnte prosjekter ovenfor kan inneholde av vekstpotensiale for regionsenteret og Kvernberget flyplass?

Vekstpotensiale innenfor næringsliv? Arbeidsmarked?

Hva med veksten i «Havrommet», som nevnes i så mange sammenhenger? Få kjenner definisjonen på “Havrommet”, men det er like fullt utpekt som vårt fremtidige levebrød. Et levebrød i et område som ikke henger sammen samferdselsmessig.

Hvor er Orkide?

Så hvor er Orkidè i dette bildet? Ser de ingen nytte? Eller ser de ikke sammenhenger med mulige prosjekter på Nordmøre? Er den gode dialog borte? Eller har de ikke evnen?

Hvorfor er det ikke definert et prosjekt, som omfavner Nordmøre under ett? Prosjekter, som ville hatt en økonomisk ramme som ville fremstått som en avholdsbevegelse, sett i forhold til hva som planlegges sør i fylket. 

Et Talgsjøsamband, sammen med en fjordkryssing fra Ertvågøya mot Halsa, og en Smølatunell, kunne nok langt på vei vært selvfinansierende med bompenger, og 40 års fergesubsidier. Men ingen samlende politisk kraft på Nordmøre evner å ta tak.

Har vi kommet dit at vi må strikke gulstriper over hele Nordmøre for å bli hørt?

Ytre og nordre Nordmøre, og særlig sett i forhold til ytre og søndre Trøndelag, er idag å betegne som et samferdselens U-land.

Prosjektene finnes, men de må defineres samlet, utredes, og komme inn i et planverk. Man må faktisk også ville, og man må snakke sammen. Ingen av delene ser ut til å være tilfellet idag.
Så hva er det som bremser? Er det mangel på ambisjoner? Er det mangel på kommunikasjon? Mangler det vilje? Skal man jobbe hver for seg?

Hvis man ser bort fra den nå nedbetalte Imarsund-forbindelsen, og oppgraderingen av E39 langs Vinjefjorden, er ingen større veiprosjekter gjennomført på Nordre Nordmøre i dette årtusenet. Sistnevnte ble forøvrig gjennomført med god hjelp fra Trøndelag. Førstnevnte ble gjennomført mens andre politikere styrte nordmørskommunene tidlig i årtusenet. Av samferdselspolitikere som snakket sammen. Hvorfor har vi ikke slike politikere nå?

Nordmørspolitikere – brett opp armene!

Næringslivet på ytre Nordmøre overlever ikke deres fraværenhet! Og når Guttelvik ikke har ei krone å avse de neste 30 år, er det deres fordømte plikt å ta kontakt med Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse