Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
04 september 2019 16:08
Del på Facebook
Vidar Holm. Foto: Privat
Vidar Holm. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hva blir det neste som havner sør i M&R og i tillegg forsvinner fra nord?

Kystekspressen? Hvem vet. Ja, ikke bokstavelig men pengemessig.

Det vi derimot vet er at det er ingen hemmelighet at denne ruta henger i en tynn tråd. Den er et samarbeid mellom Trøndelag og M&R, men er etterhvert mye omdiskutert da det er lavt belegg i forhold til utgifter på visse strekk.

I tillegg har et utall kanselleringer for anløp på Edøy (Smøla), gjort den ubrukelig som transportmiddel grunnet en kombinasjon av:

  • dårlig egnede fartøyer under rådende værforhold som man hele tiden har visst om
  • dårlig tilrettelagt havn som man også visste hvordan den så ut på forhånd
  • ingen vilje fra M&R fylke til å rette på havneforholdene.

Først i år ble det tatt tak i og forsøkte rettet på noe av forholdene etter et uhell som heldigvis endte bra for passasjerer og mannskap.

annonse

Som om ikke dette var nok, planlegges og utvikles det nå en ny generasjon hurtigbåter med Trondheim og trønderske selskaper i tet. Blant annet hurtigbåter med flytende hydrogen som drivstoff. Samtidig er det på gang sonderinger for muligheten til å få anlagt hydrogenproduksjon på Smøla,  siden det jo allerde står et vindkraftverk der.

Det hører med til historien at det også er lokaliteter lenger sør i fylket som er aktuelle. Behøver jeg si mer? På toppen av dette er det planer om en hurtigbåtrute mellom Ålesund og Bergen når hullet i Stadtlandet kommer.

Om jeg skal se inn i glasskula mi igjen, vil jeg nok temmelig sikkert se hvor fylkeshuset i Møre og Romsdal sin vilje ligger når det i fremtiden skal  bemidles hurtigbåtrute med et nabofylke.

Les også:
MR fylke: Bør det bli produsert hydrogen på Smøla?
NRK Trøndelag: Utslippsfrie hurtigbåter: – Det nærmeste vi kommer science fiction 
Sysla: Det blir hurtigbåt fra Bergen til Ålesund

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Rune Kristiansen 12 timer siden Folket er ikke til for staten
Frp skuffer ikke. Å kutte mottak av kvoteflyktninger er ikke mindre enn umenneskelig og dette tankesettet gjennomsyres partiet av. 50 øre ...
Anne Mari Sandshamn 5 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøSa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnOm «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ...
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøBrann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnJeg tror de fleste følger dine velmenende råd. Men svær ofte skjer det uforutsette ting. Og du kan jo ikke ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte