Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
04 september 2019 16:08
Del på Facebook
Vidar Holm. Foto: Privat
Vidar Holm. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hva blir det neste som havner sør i M&R og i tillegg forsvinner fra nord?

Kystekspressen? Hvem vet. Ja, ikke bokstavelig men pengemessig.

Det vi derimot vet er at det er ingen hemmelighet at denne ruta henger i en tynn tråd. Den er et samarbeid mellom Trøndelag og M&R, men er etterhvert mye omdiskutert da det er lavt belegg i forhold til utgifter på visse strekk.

I tillegg har et utall kanselleringer for anløp på Edøy (Smøla), gjort den ubrukelig som transportmiddel grunnet en kombinasjon av:

  • dårlig egnede fartøyer under rådende værforhold som man hele tiden har visst om
  • dårlig tilrettelagt havn som man også visste hvordan den så ut på forhånd
  • ingen vilje fra M&R fylke til å rette på havneforholdene.

Først i år ble det tatt tak i og forsøkte rettet på noe av forholdene etter et uhell som heldigvis endte bra for passasjerer og mannskap.

Som om ikke dette var nok, planlegges og utvikles det nå en ny generasjon hurtigbåter med Trondheim og trønderske selskaper i tet. Blant annet hurtigbåter med flytende hydrogen som drivstoff. Samtidig er det på gang sonderinger for muligheten til å få anlagt hydrogenproduksjon på Smøla,  siden det jo allerde står et vindkraftverk der.

Det hører med til historien at det også er lokaliteter lenger sør i fylket som er aktuelle. Behøver jeg si mer? På toppen av dette er det planer om en hurtigbåtrute mellom Ålesund og Bergen når hullet i Stadtlandet kommer.

Om jeg skal se inn i glasskula mi igjen, vil jeg nok temmelig sikkert se hvor fylkeshuset i Møre og Romsdal sin vilje ligger når det i fremtiden skal  bemidles hurtigbåtrute med et nabofylke.

Les også:
MR fylke: Bør det bli produsert hydrogen på Smøla?
NRK Trøndelag: Utslippsfrie hurtigbåter: – Det nærmeste vi kommer science fiction 
Sysla: Det blir hurtigbåt fra Bergen til Ålesund
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Hvis man er så opptatt av redelighet så bør man vel ikke utelate kostnadene for fastland til to øykommuner ??
Terje Sundsbø 4 dager siden Rasmussen hører på velgerne
@Øyvind HoksnesDessverre for dem - en bortkastet stemme.
Terje Sundsbø 4 dager siden Romsdalsaksen uaktuell
@Geir M PunnerudMøreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Man bygger ikke en ny vei for et lite ...
Øyvind Hoksnes 4 dager siden Rasmussen hører på velgerne
@Terje SundsbøNoen stemmer nok Frp for å stoppe MA, uvisst av hvilken grunn og de vil heller ikke oppgi grunn. 
Øyvind Hoksnes 4 dager siden Møreaksen kan bli sentral i valgkampen
Uansett så går politiske stemmer foran arrangerte spørreundersøkelser. Sist spørreundersøkelse var det dødt løp.
Geir M Punnerud 4 dager siden Romsdalsaksen uaktuell
R.R. Møreaksen er uaktuelt for mesteparten av Møre og Romsdal sine innbyggere. Når skal du forstå det?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte