Hva blir det neste som havner sør i M&R og i tillegg forsvinner fra nord?
Kystekspressen? Hvem vet. Ja, ikke bokstavelig men pengemessig.
Det vi derimot vet er at det er ingen hemmelighet at denne ruta henger i en tynn tråd. Den er et samarbeid mellom Trøndelag og M&R, men er etterhvert mye omdiskutert da det er lavt belegg i forhold til utgifter på visse strekk.
I tillegg har et utall kanselleringer for anløp på Edøy (Smøla), gjort den ubrukelig som transportmiddel grunnet en kombinasjon av:
- dårlig egnede fartøyer under rådende værforhold som man hele tiden har visst om
- dårlig tilrettelagt havn som man også visste hvordan den så ut på forhånd
- ingen vilje fra M&R fylke til å rette på havneforholdene.
Først i år ble det tatt tak i og forsøkte rettet på noe av forholdene etter et uhell som heldigvis endte bra for passasjerer og mannskap.
Som om ikke dette var nok, planlegges og utvikles det nå en ny generasjon hurtigbåter med Trondheim og trønderske selskaper i tet. Blant annet hurtigbåter med flytende hydrogen som drivstoff. Samtidig er det på gang sonderinger for muligheten til å få anlagt hydrogenproduksjon på Smøla, siden det jo allerde står et vindkraftverk der.
Det hører med til historien at det også er lokaliteter lenger sør i fylket som er aktuelle. Behøver jeg si mer? På toppen av dette er det planer om en hurtigbåtrute mellom Ålesund og Bergen når hullet i Stadtlandet kommer.
Om jeg skal se inn i glasskula mi igjen, vil jeg nok temmelig sikkert se hvor fylkeshuset i Møre og Romsdal sin vilje ligger når det i fremtiden skal bemidles hurtigbåtrute med et nabofylke.