Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2020 13:10
Del på Facebook
Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronavirus. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport. Uber er, ikke overraskende, imot å utsette. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronavirus. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport. Uber er, ikke overraskende, imot å utsette. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Taxinæringen har hatt en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronaviruset. Flere ber nå om utsettelse av frislippet av aktører som Uber fra 1. juli.

Det er Aftenposten som melder at taxinæringen, NHO og de fleste fylkeskommuner ber om at frislipp­ av taxier blir utsatt på grunn av koronaviruset. Fylkeskommunene har ansvar for å dele ut og administrere taxi­løyver.

Den nye loven, taxi-reformen, skal etter planen tre i kraft 1. juli. Da vil det ikke lenger være noen begrensninger på antall drosjer i byene, men etter koronapandemiens inntreden er behovet for skyss et helt annet.

Hvis det er hensiktsmessig

I en epost skriver statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet at regjeringen vil ta initiativ til å utsette om det er hensiktsmessig.

Regjeringen ga i slutten av mars fylkeskommunene én uke til å redegjøre for utfordringer innføringen av den nye loven vil by på. De fleste vil ha utsettelse på innføring av reformen, for eksempel ett år.

Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport.

Uber vil ikke utsette

Uber er, ikke overraskende, imot å utsette.

– De nye aktørene har de siste årene revolusjonert taxinæringen verden over. Samtidig har stadig flere drosjeselskaper utviklet egne apper og modernisert seg. Denne utviklingen har ikke kommet av seg selv, men blitt drevet fram av økt konkurranse og forbrukermakt, sier kommunikasjonsansvarlig Malena Head i Uber Nordics i en uttalelsen til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse