Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2020 13:10
Del på Facebook
Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronavirus. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport. Uber er, ikke overraskende, imot å utsette. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronavirus. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport. Uber er, ikke overraskende, imot å utsette. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Taxinæringen har hatt en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronaviruset. Flere ber nå om utsettelse av frislippet av aktører som Uber fra 1. juli.

Det er Aftenposten som melder at taxinæringen, NHO og de fleste fylkeskommuner ber om at frislipp­ av taxier blir utsatt på grunn av koronaviruset. Fylkeskommunene har ansvar for å dele ut og administrere taxi­løyver.

Den nye loven, taxi-reformen, skal etter planen tre i kraft 1. juli. Da vil det ikke lenger være noen begrensninger på antall drosjer i byene, men etter koronapandemiens inntreden er behovet for skyss et helt annet.

Hvis det er hensiktsmessig

I en epost skriver statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet at regjeringen vil ta initiativ til å utsette om det er hensiktsmessig.

Regjeringen ga i slutten av mars fylkeskommunene én uke til å redegjøre for utfordringer innføringen av den nye loven vil by på. De fleste vil ha utsettelse på innføring av reformen, for eksempel ett år.

Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport.

Uber vil ikke utsette

Uber er, ikke overraskende, imot å utsette.

– De nye aktørene har de siste årene revolusjonert taxinæringen verden over. Samtidig har stadig flere drosjeselskaper utviklet egne apper og modernisert seg. Denne utviklingen har ikke kommet av seg selv, men blitt drevet fram av økt konkurranse og forbrukermakt, sier kommunikasjonsansvarlig Malena Head i Uber Nordics i en uttalelsen til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrSom eksempel på flaskehalser viser du til veier der trafikken går nærmest uhindret og gratis 24 timer i døgnet. Er ...
Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøFlaskehalsar som er inne er forbi Veblungsnres, Brustuglia på E136,  3 bruer på RV70, E39 Volda til Ørsta. I tillegg ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrEn flaskehals er en trafikkhindring. Og her er ferger utvilsomt den virkelig store flaskehalsen. Hva mener du en flaskehals er?Jeg ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDu veit inderlig vel kva ein flaskehals er.Kva er ditt forslag til korleis Noreg skal nå klimamåla sine?Frank Sve fikk ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse