Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2020 13:10
Del på Facebook
Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronavirus. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport. Uber er, ikke overraskende, imot å utsette. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronavirus. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport. Uber er, ikke overraskende, imot å utsette. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Taxinæringen har hatt en omsetningssvikt på over 80 prosent på grunn av koronaviruset. Flere ber nå om utsettelse av frislippet av aktører som Uber fra 1. juli.

Det er Aftenposten som melder at taxinæringen, NHO og de fleste fylkeskommuner ber om at frislipp­ av taxier blir utsatt på grunn av koronaviruset. Fylkeskommunene har ansvar for å dele ut og administrere taxi­løyver.

Den nye loven, taxi-reformen, skal etter planen tre i kraft 1. juli. Da vil det ikke lenger være noen begrensninger på antall drosjer i byene, men etter koronapandemiens inntreden er behovet for skyss et helt annet.

Hvis det er hensiktsmessig

I en epost skriver statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet at regjeringen vil ta initiativ til å utsette om det er hensiktsmessig.

Regjeringen ga i slutten av mars fylkeskommunene én uke til å redegjøre for utfordringer innføringen av den nye loven vil by på. De fleste vil ha utsettelse på innføring av reformen, for eksempel ett år.

Ifølge Norges Taxiforbund har næringen en omsetningssvikt på over 80 prosent. En utsettelse av reformen får støtte fra NHO Transport.

Uber vil ikke utsette

Uber er, ikke overraskende, imot å utsette.

– De nye aktørene har de siste årene revolusjonert taxinæringen verden over. Samtidig har stadig flere drosjeselskaper utviklet egne apper og modernisert seg. Denne utviklingen har ikke kommet av seg selv, men blitt drevet fram av økt konkurranse og forbrukermakt, sier kommunikasjonsansvarlig Malena Head i Uber Nordics i en uttalelsen til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse