Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
27 mai 2020 13:07
Del på Facebook
BF Smøla på vei inn til Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
BF Smøla på vei inn til Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune setter inn to ferger i sambandet Edøya-Sandvika frå måndag 22. juni. Det melder FRAM i en melding på fylkets nettside i dag.

Etter planen skulle det gå to ferger mellom Edøya og Sandvika fra 1. januar da det nye ferjeanbudet startet opp. På grunn av innsparingskrav vedtok fylkestinget utsettelse av to ferger til 1. mai. I mellomtiden kom koronakrisen som gjorde at fergetrafikken og billettinntektene ble halvert over natta. 

Trafikken normaliserer seg

– Da både trafikken og inntektene falt bort, måtte vi redusere fergetilbudet i hele  Møre og Romsdal. Det har vært knyttet stor usikkerhet til trafikkutviklingen og vi har økt tilbudet igjen etter hvert som samfunnet har kommet i gang. I mai har vi sett at trafikken mellom Edøya og Sandvika har økt og er på vei tilbake til normalsituasjonen og da er det grunnlag for å sette inn den andre fergen, sier driftssjef for FRAM, Jesper Wiig, i Møre og Romsdal fylkeskommune. 

Avganger hver halvtime

Når ferge nr. 2 blir satt inn i sambandet,  blir det avganger hver halvtime.

– Vi er svært glade for å endelig få på plass to ferger i sambandet. Det blir et løft for Smøla-samfunnet og det vil møte kapasitetsbehovet frå fergetrafikken, sier han.

Sidan ferge nr. 2 i sambandet ikke har vært i drift tidligare, trenger Fjord1 tiden fram til 22. juni for å ansette mannskap på fergena før den kan bli satt i drift, skriver fylkeskommunen i en artikkel på eget nettsted i dag.

Fem miljøferger og nye kaier

I juli kommer den nye miljøferga Møringen på plass i sambandet. Det vil øke kvaliteten og reservekapasiteten i sambandet og redusere utslippene ytterlegare. Tidligere i år er det satt inn to nye  miljøferger i sambandet Seivika–Tømmervåg og senere i år blir det også satt inn miljøferge på sambandet Kvanne–Røkkum. 

Møre og Romsdal fylkeskommune oppruster også fergekaiene på Edøya, Sandvika, Tømmervåg og Seivika. 

– Totalt sett blir det gjort et stort løft og en vesentlig forbedring av fergetilbudet på Nordmøre, sier Jesper Wiig. 

Siste ord er ikke sagt

Frank Jøran Brevik i Smøla Næringsforening sier i en kommentar på Facebook at siste ord ennå ikke er sagt, og at det fremdeles jobbes med å få på plass to ferger til pinse, fredag 29. mai 2020.

Det ventes store køer i pinsehelgen, siden det har vært gjenståinger flere helger på rad allerede.

Smølaordføreren er ikke fornøyd

– Vi hadde en avtale om oppstart av to-ferge-løsning fra 01.05.2020 og jeg ga dem frist til 29.05.2020 med å ha materiell på plass. Det var ikke noe forhandlingsrom knyttet til den datoen.  Vi var med på å spare mye penger da vi avtalte å utsette oppstarten på dette sambandet fra 01.01.2020 og frem til påske, sier ordfører på Smøla Svein Roksvåg.

– Det blir derfor utidig av FRAM å  inngå en avtale med FJORD1 om utsatt oppstart til 17. august som ble gjort i første omgang. Jeg er ikke imponert over FRAM sin håndtering av denne saken og  kommer til å jobbe videre med denne, avslutter Roksvåg.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse