Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
20 mai 2020 15:33
Del på Facebook
Svein Roksvåg, ordfører i Smøla kommune. Foto: Smøla kommune
Svein Roksvåg, ordfører i Smøla kommune. Foto: Smøla kommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På mandag var ordførerne fra Aure, Kristiansund og Smøla, samt rådmann fra Smøla, i møte med FRAM for å få vite når det blir satt inn to ferger i Smøla–Aure-sambandet.

Etter at den opprinnelige fergepakken for Nordmøre, som inkluderer Aure–Smøla-sambandet, skulle være på plass den 1. januar 2020, ble det i første omgang utsatt til 1. mai 2020.

I møtet på mandag ble delegasjonen fra Nordmøre meddelt at FRAM hadde utsatt dette ytterligere til 17. august 2020. Begrunnelsen for utsettelsen var dårlige passasjertall i april på grunn av koronasituasjonen.  

– Men fra mai er trafikkbildet et helt annet, med fulle ferger og gjenstående biler på flere avganger. I en henvendelse etter møtet ga jeg FRAM derfor en frist  til 29. mai med å få på plass ferge nummer to, sier Svein Roksvåg, ordfører på Smøla.

I dag fikk Smøla-ordføreren svar fra FRAM om at ferge nummer to skulle være på plass til 1. juli 2020.

– Dette svaret aksepterer vi ikke og vi jobber fortsatt med å få på plass to ferger innen 29. mai 2020, fastholder Smølaordføreren.

BF Smøla er tatt inn og BF Edøyfjord er tatt ut av sambandet. Ladestasjonene på Edøya og i Sandvika er ikke klare, det samme gjelder også på Seivika Tømmervåg i lang tid fremover. Det er BF Møringen som skal inn i sambandet som ferge nummer to mellom Smøla og Aure, men denne er også forsinket.

I mellomtiden burde man vel kunne fortsette med BF Edøyfjord som toer-ferge ?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDu har framleis ikkje lest KS2 for Kjerringsundet.  Dei var usikre på om Aukra var kredittverdige fram til 2070, eller ...
@Geir Ole SætremyrFinansieringen av Kjerringsundet er ikke uavhengig av Møreaksen. Uten fastlandsforbindelse for Otrøya eller Gossen, så vil trafikken og bompengene bli ...
@Terje SundsbøØkonomisk uavhengig når der gjeld finansiering. Og, for å vere nøyaktig skal byggekostnaden dekkast av opplåning mot tilbakebetaling gjennom innkreving av ...
@Geir Ole SætremyrDu sier at Kjerringsundet har felles byggeledelse med Møreaksen, og kan ikke bygges uten tunnelmassen fra Møreaksen. Hvordan kan du ...
@Terje SundsbøJa, der er eigen KS2 for Kjerringsundsambandet. Datert 2022 basert på 2021 prisar. Totalkostnad 4,9 mrd. Eigen økonomi, men med ...
@Geir Ole SætremyrMener du det er en egen KS2 for Kjerringsundet, og at dette prosjektet bygges uten resten av fjordkryssingen på Møreaksen?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse