I dag har det vært oppslag i Nordmøres aviser angående ferjesambandet Edøy - Sandvika som er ferjesambandet som forbinder omverdenen med Smøla og omvendt.
Årsaken er at et av punktene i den såkalte Nordmørspakken ikke overraskende ikke er oppfylt. Fra og med 1. januar i år skulle to stk ferjer inn på sambandet som helt siden forbindelsen ble opprettet i 1989 har vært betjent med ei ferje. Den eneste utviklingen har vært at sambandet har gått fra å bli betjent av ei 40 bilers til ei 50 bilers ferje. Dette skjedde i 2012 da "Edøyfjord" ble satt inn på ruta. Denne båten har gått jevnt og trutt hele tiden men trafikken har også økt jevnt og trutt så kapasiteten har jevnlig vært for liten, spesielt på helg, høytider samt morgen og kveld.
Nordmørspakken vedtatt – stor skepsis fra de med langtidshukommelse
Stor var derfor gleden da den såkalte Nordmørspakken ble vedtatt og stor var skepsisen blant oss som ikke lider av korttidsminne og er kloke av skade.
I alt fem nye ferjer skulle inn på tre samband på Nordmøre. 1 januar opprant og ingen B-ferje var på plass på Edøy-Sandvika. Dette var da avklart ikke ville skje før nyttår og oppstart ble utsatt til 1. mai, uten at noen store reaksjoner oppsto. Nordmøringer er vant til at ting ikke skjer i henhold til inngåtte avtaler i fylket de tilhører, og det råder etterhvert forståelig nok, en god del apati blant folk.
Fjord1 på sin side hadde på forhånd uttalt at de hadde materiell å sette inn til tross for at nye ferjer ikke var ferdigstilt av diverse årsaker som; nesten-konkurs av verft og de andre normale omstendigheter rundt nybygg.
Ferjekaier, ladestasjoner og hybridferjer
Her skal tillegges at M&R har kjørt seg fullstendig ut på viddene ved å kreve batteridrift på ferjer, noe som økte kostnader på anbud enormt. Både nye ferjer og nye ferjekaier måtte bygges inkludert ladestasjoner. Ingen av disse er ennå klare snart 5 mnd etter beregnet igangsetting. Det er forsåvidt ingen krise da ferjene er hybrider, men unødvendig dyrt blir det.
Hybriddrift betyr at ferjene også har dieselgeneratorer for fremdrift. Men økonomien strakk ikke til. Staten økte ikke sine bevilgninger fordi om M&R kom på dette med batteriferjer som fordyrer voldsomt. Dette er en av årsakene til utsatt oppstart.
Bankerott fylke og Nordøyvegen
Fra før av var jo M&R fylke bankerott på alle vis. Et stort veiprosjekt til seks milliarder ble vedtatt i fjor. Den mye omstridte Nordøyvegen som det dyrt og hellig ble lovet ikke hadde noen innvirkning men var selvfinansierende. Merkelig da at et ferjesamband til en kommune med omtrent samme innbyggertall som alle øyene langs Nordøyvegen har samlet med en totalt verdiskaping på nærmere 5 milliarder ikke skulle være selvfinansierende.
Nå innrømmer M&R fylkeskommune at det er økonomiske årsaken til utsettelsen av oppstarten men det vil neppe komme noen innrømmelser på årsakene.
Kutt i buss, ferje og båttilbud
Det som derimot alle vet er at det er den enkleste sak i verden å kutte i buss ferje og båttilbud. I forhold til drift og vedlikehold av bruer og tunneler. Således vil alltid steder avhengig av ferjesamband bli den evige taper når man i utgangspunktet er taper grunnet tidsbegrenset bevegelsesmønster og i tillegg frarøves dette ytterligere når kutt i utgifter må gjøres.
Smølas ordfører slår i bordet
For å runde av. Den påståtte oppstarten 1. mai ble det ingenting av. Noen dager etter ble "Smøla" riktignok satt inn i sambandet men samtidig ble "Edøyfjord" tatt ut av sambandet. Etter at Smølas ordfører nå har slått i bordet og krevd umiddelbar oppstart er denne påstått å skulle skje 1. juli. Det nekter Smølaordfører å godta. Smøla krever umiddelbar oppstart.
Økende trafikk både innen turisme og næringsliv
Der står saken i dag. I mens har køene begynt å hope seg opp på hver side av sambandet da ting er som normalt for årstiden i Møre & Romsdals og forøvrig landets flotteste turistkommune. Folk vil til Smøla i tillegg til en sterk økende trafikk på grunn av et blomstrende næringsliv.
Dette har blant annet vært argumentet for alle samband ellers i fylket hvor ferjer er fjernet til fordel for bruer og tunneler.
Glad man slipper å ro
Men på Nordmøre skal man være glad til om man slipper å ro.
Fra før har Smøla et ubrukelig hurtigbåttilbud som folk ikke lenger stoler på grunnet kanselleringer. Det har også gitt økt trafikk over ferjesambandet da man må velge bil for å muligens kunne oppfylle avtaler, utføre oppdrag og gjennomføre reiser.