Annonse
Terje Holm
Artikkel
Terje Holm
21 juni 2020 16:28
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

01 Moringen ankommer Seivika 2006 2020 TH 01Nye «Møringen» ankommer Kristiansund lørdag 20. juni. (Foto: Terje Holm)

Nye «Møringen» ankom Kristiansund lørdag 20. juni. Dette er ferje nummer to til Edøya-Sandvika sambandet. Den er søsterskip til nye «Smøla». «Møringen» skal ligge i Dalasundet for utsjekking og opplæring før den settes inn i rute. Ferja kom direkte fra Havyard Verft i Leirvik i Sogn. Det var en flott tur oppover langs kysten i et fint sommervær.

«Møringen» har arvet navnet fra MRF sitt tidligere flaggskip som ble bygd i 1962 for den lange ruten mellom Ålesund og Hareid. Her var det mye persontrafikk. Derfor fikk ferja en stor utsiktssalong. Den ble også mye brukt som turistferje på Geirangerfjorden. I 1986 ble overbygget revet på grunn av for lav gjennomkjøringshøyde. Ferja ble også forlenget og fikk en hydraulisk lukket baugport med salong under dekk. I 1990-1991 trafikkerte ombygde «Møringen» i Smøla-sambandet. 

Nye "Møringen" har, som søsterskipet "Smøla", en stor og fin utsiktssalong. Den passer godt til Smøla-ruten hvor det er en flott natur og mye turisttrafikk.

02 Moringen 1962 MRFGamle «Møringen» var MRF sitt flaggskip i mange år. (Postkort fra MRF)

03 Moringen Smola Aukan 1990 AJI 1990-1991 trafikkerte ombygde «Møringen» i Smølaruten. (Foto: Arve Jenssen)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse