Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 juni 2020 09:58
Del på Facebook
Pål K. Lønseth sier Økokrim vil øke oppmerksomheten mot fiskerikrim og viser til at slik kriminalitet også er miljøkriminalitet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Pål K. Lønseth sier Økokrim vil øke oppmerksomheten mot fiskerikrim og viser til at slik kriminalitet også er miljøkriminalitet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økokrims nye sjef, Pål K. Lønseth, vil rette mer oppmerksomhet mot kriminalitet i fiskeriindustrien.

I et intervju med Dagens Næringsliv sier Lønseth at han regner med at initiativet om å kikke fiskerindustrien i kortene vil bli imøtesett av den seriøse delen av bransjen. Underrapportering av lakselus, en globalisert og lite oversiktlig verdikjede og stadig økte volum på både varer og arbeidstakere preger bransjen.

– Fiskerikriminalitet er en av de tingene vi ser på som en særlig trussel innen økonomisk kriminalitet. I tillegg er det ofte også samtidig miljøkriminalitet, sier Pål K. Lønseth til avisen.

Økokrim har fått støtte fra seniorrådgiver Eve de Coning i Fiskeri- og sjømatdepartementet som skal hjelpe til med satsingen i Økokrim.

– Fiskekrim er et alvorlig problem, også i Norge. Den største utfordringen er at vi ikke vet hva vi ikke vet, sier hun.

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) sier at han «langs hele kysten snakker med folk som sier at det jukses».

– Vi kommer til å ha veldig fokus på å bekjempe fiskerikriminalitet fremover, og vil ta flere grep, sier Ingebrigtsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse