Det norske dagligvaremarkedet har hatt en verdivekst på 12 milliarder kroner så langt i år. Lite grensehandel og flere måltider hjemme har preget utviklingen.
I uke 11, da Norge stengte ned for å bremse koronapandemien, var verdiveksten i norske butikker omkring 50 prosent høyere enn i samme uke i fjor, viser en rapport om næringen fra analyseselskapet Nielsen Norway.
Til sammenligning var verdiveksten i dagligvarebransjen i 2019 på 1,9 prosent.
Drikkevarer og tobakk
Rapporten nevner faktorer som karanteneregler som forhindret grensehandelen, flere måltider hjemme som følge av stengte institusjoner, hjemmekontor og hjemmepåske som sentrale for veksten i dagligvaremarkedet. Veksten var sterkest i tett befolkede områder nær svenskegrensa – Østfold, Vestfold, Akershus og Oslo.
I andre kvartal alene lå verdiveksten på 20 prosent. Størst verdivekst er det ikke overraskende innen kategorier som drikkevarer og tobakk. Sistnevnte har hatt en verdivekst på over 30 prosent.
Kioskmarkedet sliter
Rapporten viser også endringer innen nærliggende næringer. 27 prosent av de spurte i Nielsens undersøkelse oppgir å ha handlet dagligvarer på nett under pandemien, og Kolonial.no melder om ventet totalvekst på 70 prosent i 2020 målt mot 2019. Butikker som Europris og Rusta melder også om sterk vekst.
Derimot sliter kioskmarkedet, som har tapt en firedel av sin omsetning. Også bensinstasjoner opplever en mindre nedgang.
(©NTB)