Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 juli 2020 09:39
Del på Facebook
Lange køer på en Kiwi-butikk i Oslo 12. mars, da Norge stengte ned. Den uka var verdiveksten i dagligvarebransjen i forhold til samme uke i fjor på omkring 50 prosent.Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Lange køer på en Kiwi-butikk i Oslo 12. mars, da Norge stengte ned. Den uka var verdiveksten i dagligvarebransjen i forhold til samme uke i fjor på omkring 50 prosent.Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det norske dagligvaremarkedet har hatt en verdivekst på 12 milliarder kroner så langt i år. Lite grensehandel og flere måltider hjemme har preget utviklingen.

I uke 11, da Norge stengte ned for å bremse koronapandemien, var verdiveksten i norske butikker omkring 50 prosent høyere enn i samme uke i fjor, viser en rapport om næringen fra analyseselskapet Nielsen Norway.

Til sammenligning var verdiveksten i dagligvarebransjen i 2019 på 1,9 prosent.

Drikkevarer og tobakk

Rapporten nevner faktorer som karanteneregler som forhindret grensehandelen, flere måltider hjemme som følge av stengte institusjoner, hjemmekontor og hjemmepåske som sentrale for veksten i dagligvaremarkedet. Veksten var sterkest i tett befolkede områder nær svenskegrensa – Østfold, Vestfold, Akershus og Oslo.

I andre kvartal alene lå verdiveksten på 20 prosent. Størst verdivekst er det ikke overraskende innen kategorier som drikkevarer og tobakk. Sistnevnte har hatt en verdivekst på over 30 prosent.

Kioskmarkedet sliter

Rapporten viser også endringer innen nærliggende næringer. 27 prosent av de spurte i Nielsens undersøkelse oppgir å ha handlet dagligvarer på nett under pandemien, og Kolonial.no melder om ventet totalvekst på 70 prosent i 2020 målt mot 2019. Butikker som Europris og Rusta melder også om sterk vekst.

Derimot sliter kioskmarkedet, som har tapt en firedel av sin omsetning. Også bensinstasjoner opplever en mindre nedgang.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse