Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 juli 2020 21:27
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

The Guardian holdt ut i det lengste, men tvinges til oppsigelser på grunn av inntektssvikt. Staben skal slankes med 180 årsverk.

De britiske avishusene har på rekke og rad meldt om kutt, og storavisen The Guardian er den foreløpig siste som tar konsekvensen av at leserne går til nettet og at annonseinntektene stuper.

The Guardian er fyrtårnet på venstresiden i britisk avisverden, og mange beklager sterkt at avisen svekkes på denne måten. Samtidig med nyheten om kutt i staben, la ledelsen fram årsregnskapet fra mars 2019 til mars i år, da nedstengningen av Storbritannia så vidt var i gang.

Regnskapet viser at inntektene falt til 223,5 millioner pund, og at bønn om donasjoner og oppfordringer til registrering og tegning av abonnement på langt nær veier opp for svikten i annonser.

The Guardian har til nå ikke krevd betaling på nett som de fleste andre aviser, med begrunnelsen om at nettet bør være åpent for alle.

Avisen tapte over 25 millioner pund (rundt 300 millioner kroner) i samme periode, og sjefredaktør Katharine Viner og toppsjefen i Guardian Media Group, Annette Thomas, sa at koronapandemien har bidratt til å skape en økonomisk situasjon for avisen som ikke er bærekraftig over tid.

Nyheten om The Guardian kommer bare få dager etter at eierselskapet Reach, som utgir Daily Mirror og Daily Express, samt en rekke lokale publikasjoner, kunngjorde at 550 stillinger blir fjernet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse