Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 juli 2020 19:53
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø (V) tror ikke den nye frihandelsavtalen Norge skal forhandle fram med britene, vil kunne bli noen fullgod erstatning for EØS. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Næringsminister Iselin Nybø (V) tror ikke den nye frihandelsavtalen Norge skal forhandle fram med britene, vil kunne bli noen fullgod erstatning for EØS. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier norske bedrifter må forberede seg på nye handelshindre når Storbritannia går ut av det indre marked.

«Minst like gode vilkår for norsk næringsliv i framtida som vi har gjennom EØS i dag.» Det var lenge regjeringens mantra for forhandlingene med Storbritannia om en ny frihandelsavtale for tida etter brexit.

Men nå justeres forventningene ned.

– Selv om vi har høye ambisjoner for frihandelsavtalen, så vil det være et dårligere utgangspunkt enn det vi har i dag gjennom EØS, sier Nybø til NTB.

Ifølge henne må næringslivet forberede seg på nye handelshindre når Storbritannia trer ut av det indre marked til nyttår.

– En frihandelsavtale vil ikke kunne erstatte den EØS-avtalen som gjelder i dag.

Dette er målene

I en pressemelding torsdag oppsummerer Nærings- og fiskeridepartementet Norges mål for forhandlingene.

Der fastslås det at Norge bør få «minst like god tilgang til det britiske markedet» som EUs medlemsland – om enn ikke like god tilgang som i dag.

Norge ønsker også de samme vilkårene som EU når det gjelder finansielle tjenester, mattrygghet, tekniske forskrifter og veterinære regler.

Norge går også inn for nulltoll for alle industrivarer og full frihandel for sjømat.

På landbruk ønsker Norge derimot å opprettholde det tollvernet som norske bønder nyter godt av i dag.

Et annet komplisert spørsmål er tjenestehandel. Der vil regjeringen jobbe for at handelen med britene kan videreføres «så langt som mulig».

Har dårlig tid

Hastverket er stort. Avtalen må være på plass innen nyttår. Da utløper nemlig overgangsordningene som Storbritannia har fått på plass med EU.

– Vi har kjempedårlig tid, sier Nybø, som viser til at frihandelsavtalen også må behandles i Stortinget før den kan tre i kraft.

Nybø legger ikke skjul på at den britiske regjeringens kompromissløse tilnærming til brexit har satt begrensninger for hva det er mulig å få til.

– Vi har høye ambisjoner for denne frihandelsavtalen, sier hun.

– Vi kommer til å jobbe hardt for å sikre det som er viktig for vårt næringsliv. Men det blir noe annet enn den EØS-avtalen vi har i dag.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse