Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 august 2020 12:10
Del på Facebook
Kari Elisabeth Kaski i SV sier det er lite trolig at Nicolai Tangen kan bli ny oljefondssjef slik saken står nå. Her på vei inn til høring på Stortinget om den omstridte ansettelsen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Kari Elisabeth Kaski i SV sier det er lite trolig at Nicolai Tangen kan bli ny oljefondssjef slik saken står nå. Her på vei inn til høring på Stortinget om den omstridte ansettelsen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SVs Kari Elisabeth Kaski sier hun ikke tror Nicolai Tangen kan bli ny oljefondssjef dersom man ikke løser situasjonen med interessekonflikter og skatteparadis.

Kaski sitter i Stortingets finanskomité, som mandag holder høringen om den omstridte ansettelsen av Nicolai Tangen som ny oljefondssjef.

Han skal etter planen tiltre stillingen 1. september. Kaski sier til NTB at hun ikke tror han kan tiltre slik saken står i dag.

– Jeg synes det er vanskelig å se at det kan skje, med mindre det blir gjort endringer. For slik saken står nå, er det fremdeles betydelige interessekonflikter, og man har ikke løst situasjonen med at han er største eier i et selskap registrert i skatteparadiset Cayman Island. Det mener jeg er uforenlige med å bli oljefondssjef. Så får vi se gjennom høringen og behandlingen nå om det vil skje endringer som gjør at bildet ser annerledes ut, sier Kaski.

Hun peker på at representantskapet er svært tydelig på at interessekonfliktene ikke er eliminert. Kaski sier Stortinget nå må ta stilling til om de støtter kritikken fra representantskapet, som er Stortingets kontrollorgan av sentralbanken, og om de har tillit til Nicolai Tangen.

– Til syvende og sist mener jeg det er riktig å be finansminister Jan Tore Sanner om å gripe inn i denne ansettelsen hvis det blir helt umulig å eliminere alle interessekonflikter, og man ikke får gjort noe med situasjonen med skatteparadis, sier Kaski på et spørsmål fra NRK.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse