Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2020 09:57
Del på Facebook
Nav bekrefter at 37.000 personer må vente til september for å få utbetalt dagpengene de har krav på. Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier folk har vært mer tålmodige enn man kunne forvente. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Nav bekrefter at 37.000 personer må vente til september for å få utbetalt dagpengene de har krav på. Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier folk har vært mer tålmodige enn man kunne forvente. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nav bekrefter at 37.000 personer må vente til september for å få utbetalt dagpengene de har krav på. Årsaken er at de permitterte har fått jobben tilbake.

Over 430.000 personer har søkt dagpenger under koronakrisen, og de fleste søkte i mars og april. Fortsatt har 67.000 ikke fått behandlet dagpengesøknadene sine og over halvparten av dem må vente til september, skriver Klassekampen.

Årsaken er at Nav har prioritert søknadene fra dem som er ledige uten å ha en arbeidsgiver og dermed ikke er permitterte. Deretter er søknadene fra permitterte behandlet og til sist søknadene fra permitterte som er tilbake i arbeid, forklarer kunnskapsdirektør Yngvar Åsholt i Nav.

– 37.000 av de 67.000 personene som gjenstår, har kommet tilbake i jobb etter å ha vært permittert i mars, april og mai. Disse 37.000 har fått beskjed om at de kommer til å prioriteres i september, sier han til avisen.

Åsholt peker på at de permitterte har en fordel i at de er tilknyttet en arbeidsgiver og at de som er tilbake i jobb har det bedre enn de som går ledige. Hovedårsaken til den sene utbetalingen er likevel det store antallet søknader.

Arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sa i vår at Nav regnet med å være ferdig med dagpengesøknadene i slutten av juli. Han sier nå at det er altfor lenge for folk å gå fem måneder uten inntekt.

– I den største ledighetskrisen som Norge har hatt i fredstid, har folk vært mer tålmodige enn vi kunne forvente, sier Isaksen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse