Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 august 2020 09:08
Del på Facebook
På Nordby Shoppingcenter i Strömstad var det dårlig med kunder i begynnelsen av mai da dette bildet ble tatt. Foto: Adam Ihse/TT / NTB scanpix
På Nordby Shoppingcenter i Strömstad var det dårlig med kunder i begynnelsen av mai da dette bildet ble tatt. Foto: Adam Ihse/TT / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Reiserestriksjoner har nesten ført til full stopp i grensehandelen. Nordmenn brukte bare 28 millioner kroner på grensehandel i andre kvartal i år, ifølge SSB.

I samme periode i fjor ble grensehandelen målt til 4,1 milliarder kroner. Andre kvartal omfatter månedene april, mai og juni.

– Grensehandelen i andre kvartal 2020 var preget av restriksjonene som trådte i kraft i mars, særlig mot Sverige. Flere land og regioner i Norden ble unntatt restriksjonene fra 15. juni, men de populære grensehandelsdestinasjonene i Sverige forble røde på smittekartet gjennom hele andre kvartal, sier Boyd Oyier i Statistisk sentralbyrå, SSB.

Samtidig viser annen statistikk at endringer i nordmenns handlemønster under koronapandemien har gitt økt salg av dagligvarer og alkohol i Norge.

Virke krever handling

I perioden fra tredje kvartal 2019 til og med 2. kvartal i år har nordmenn brukt 9,7 milliarder kroner på grensehandel, ifølge SSB. Det er en nedgang på 42 prosent sammenlignet med den forrige firekvartalsperioden. Det er de lave tallene i første og andre kvartal i år som trekker ned.

Hovedorganisasjonen Virke mener tallet på 9,7 milliarder de siste fire kvartalene fortsatt er høyt, selv om reiserestriksjoner har redusert grensehandelen ned til 2010-nivå.

– Stengte grenser viser oss i klartekst hvor mye Norge vanligvis taper på grensehandelen. Vi kan ikke fortsette å sende arbeidsplasser og verdiskapning over grensen. Vi krever handling i kommende statsbudsjetter og tar for gitt at grensehandel og norsk avgiftsnivå på grensehandelsutsatte varer står høyt på agendaen hos politikerne som starter forhandlinger om budsjettforliket i dag, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Fortsatt høyt

Virke mener grensehandelen trolig er langt høyere enn anslått og viser til en pilotundersøkelse fra i fjor.

– Selv når man legger SSBs konservative anslag til grunn og tar utgangspunkt i at grensehandelen nå i lengre tid med koronastengte grenser har vært svært begrenset, er den fortsatt like høy som for 10 år siden. Det sier seg selv at dette ikke kan fortsette, sier Andersen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse