Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 september 2020 09:18
Del på Facebook
Miljødirektoratet er kritisk til den samfunnsøkonomiske nytten av videre oljeutvinning i Barentshavet. Bildet er fra Goliat-feltet. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix
Miljødirektoratet er kritisk til den samfunnsøkonomiske nytten av videre oljeutvinning i Barentshavet. Bildet er fra Goliat-feltet. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en høringsuttalelse advarer Miljødirektoratet om at nye olje- og gassfelt i Barentshavet kan bli lønnsomme for oljeselskapene, men ikke for samfunnet.

Miljødirektoratet retter kraftig kritikk mot regjeringens utlysning av nye leteområder til oljeindustrien i 25. konsesjonsrunde, skriver Klassekampen.

Direktoratet mener at regjeringen ikke har tatt hensyn til klimarisikoen og heller ikke har utredet de samfunnsøkonomiske konsekvensene ved nye letefelt.

De høye lete- og driftskostnadene i Barentshavet, samt muligheten for at etterspørselen etter olje og gass går ned på grunn av klimapolitikken, gjør at direktoratet advarer om at den «totale samfunnsøkonomiske lønnsomheten» kan «tippes i negativ retning».

– Derfor undres vi over at et så viktig tema ikke er belyst i denne utlysningen, sier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet til avisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse