Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 september 2020 15:06
Del på Facebook
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V) før møtet med representanter for luftfartsnæringen. Foto: Jil Yngland / NTB scanpix
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V) før møtet med representanter for luftfartsnæringen. Foto: Jil Yngland / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapene ber regjeringen om videreføring av krisetiltak og kompensasjon for tapte inntekter. Men ingen økonomiske løfter ble gitt under fredagens møte.

På møtet deltok Norwegian-sjef Jacob Schram, konserndirektør Kjetil Håbjørg i SAS, administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe og sjef for bransjeforeningen NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.

Fra regjeringen var både næringsminister Iselin Nybø (V) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til stede, samt statssekretærene Geir Olsen og Magnus Thue fra Finansdepartementet.

Ingen lovnader gitt

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier til NTB at det var et godt møte, men at ingen økonomiske løfter ble gitt.

– Vi hadde mer overordnede diskusjoner og snakket om litt ulike løsninger, knyttet til både avgifter og tilskudd. Men jeg og Knut Arild Hareide har avtalt bilaterale møter med de enkelte flyselskapene. Så dette er en diskusjon som vil fortsette der, sier Nybø.

– Vi vet jo at luftfarten, ikke bare i Norge, men i Europa og verden, har store utfordringer som følge av virusutbruddet. Land blir røde, og det er generelt mindre reising i samfunnet, og dette er jo selvfølgelig av stor konsekvens for flyselskapene, legger hun til.

Næringsministeren mener luftfarten har et realistisk bilde om at situasjonen kommer til å ta tid.

– Det var et bra og konstruktivt møte. Vi fikk alle lov til å legge fram bekymringene våre veldig konkret – både den krisen vi står i, og hvordan staten kan være med å hjelpe, sa Norwegian-sjef Jacob Schram til E24 på vei ut av møtet.

– Optimistisk

Torbjørn Lothe i NHO Luftfart sier at møtet var konstruktivt, men at det er for tidlig å si hva som kommer ut av det.

– Jeg er optimistisk fordi jeg tror det er absolutt nødvendig for samfunnet Norge å sørge for en levedyktig norsk luftfart fremover. Jeg tror de som sitter i regjeringen, forstår det. Så gjenstår det å se hvordan de vil håndtere det, sier han.

Lothe understreker at formålet med møtet var å gi en beskrivelse av dagens utfordringer for norsk luftfart, og få lagt fram forslag til nødvendige tiltak. Dette dreier seg både om såkalte stimuleringstiltak og behov for kompensasjon med kontantstøtte.

Ønsker videreføring av krisetiltak

Støtteordninger som tidligere har blitt gitt til luftfarten, innebærer blant annet avgiftsfritak, momskutt, kjøp av kapasitet og en egen lånegarantiordning. Men disse tiltakene har imidlertid en varighet til slutten av oktober.

– Det er nødvendig å videreføre fritakene fra en del avgifter som flypassasjeravgiften og redusert moms, sier Lothe. Han mener at fritakene må videreføres ettersom innhentingen ligger lenger fram i tid enn man trodde.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse