Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2020 21:22
Del på Facebook
SAS har en rekke fly stående på bakken ved Gardermoen. Nå har flyselskapet fått frist ved utgangen av november til å betale tilbake utestående refusjonskrav. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB
SAS har en rekke fly stående på bakken ved Gardermoen. Nå har flyselskapet fått frist ved utgangen av november til å betale tilbake utestående refusjonskrav. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen utgangen av november må SAS ha betalt sine kunder tilbake for avlyste flyreiser. Betales det ikke innen fristen, blir det bøter.

Det er forskjeller i hvor langt de ulike flyselskapene har kommet med å tilbakebetale utestående refusjonskrav. Dårligst står det til med SAS, mener Luftfartstilsynet.

– Om SAS ikke overholder denne fristen, vil det påløpe en tvangsmulkt pålydende én million kroner per måned fra og med 1. desember, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Dersom pålegget ikke er etterkommet innen februar 2021, vil Luftfartstilsynet vurdere om månedsbeløpet skal økes.

Ingen lovnad fra SAS

Til E24 sier pressesjef John Eckhoff i SAS at flyselskapet jobber på spreng og tar unna 5.000 refusjonskrav daglig, men at det fortsatt gjenstår «flere hundre tusen saker».

SAS kan ikke love at de klarer å behandle alle sakene innen fristen.

– Vi har ikke noe tidsestimat på når vi vil være i mål, sier han.

– God dialog med flyselskapene

Norwegian har varslet at de skal være à jour med utbetalingene innen utgangen av oktober, mens Widerøe har opplyst at de har lite igjen å tilbakebetale.

Tvangsmulkt vil også bli vurdert for de andre selskapene dersom de ikke følger den tidsplanen de selv har skissert overfor Luftfartstilsynet.

Luftfartsdirektøren opplyser at de har en god dialog med flyselskapene, og at de ser fram til at situasjonen er løst.

– Vi opplever at det har vært en positiv utvikling i hvordan flyselskapene har prioritert dette, etter at vi tok dette opp med dem før sommerferien. Det har tatt lang tid, og nå er det på tide å komme i mål med kravene, derfor setter vi en frist, sier luftfartsdirektør Kobberstad.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse