Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 oktober 2020 20:59
Del på Facebook
Erik G. Braathen er med på å etablere et nytt flyselskap i Norge. Foto: Terje Pedersen / NTB
Erik G. Braathen er med på å etablere et nytt flyselskap i Norge. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nylanserte flyselskapet som ledes av investor Erik G. Braathen, har søkt om inntil 1,5 milliarder kroner i statlig oppstartshjelp.

Det skriver E24 som har fått tilgang til søknadsbrevet som Braathen har sendt til Nærings- og fiskeridepartementet. Av brevet fremgår det at Braathen ber om inntil 500 millioner kroner i hybridkapital og inntil én milliard kroner i statlige lånegarantier.

I brevet skriver Braathen at det i forretningsplanen legges opp til at statens kapitalinnskudd «vil bli tilbakebetalt innen fem år», men at det åpnes for at staten kan konvertere hybridkapitalen til aksjer.

Han hevder videre at når det nye flyselskapet er i drift og koronapandemien er over, så «vil staten dermed ha fått tilbake sine kapitalutlegg».

Tirsdag kom nyheten om at et nytt, norsk flyselskap har som mål å starte opp i 2021. Teamet bak selskapet har lang erfaring fra norsk luftfart og skal ledes av Braathen.

Det nye flyselskapet planlegger å starte opp med fem fly og ha første fly i lufta i løpet av første halvår neste år. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse