Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
19 oktober 2020 11:55
Del på Facebook
Inngrep på Haramsøya i forbindelse med utbygging av vindindustrianlegget. Se vedlegg i artikkel for flere bilder. Foto: Rødt
Inngrep på Haramsøya i forbindelse med utbygging av vindindustrianlegget. Se vedlegg i artikkel for flere bilder. Foto: Rødt
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag sendte Rødt Møre og Romsdal, på vegne av folk på Haramsøya, en bekymrings- og avviksmelding som viser en serie av avvik fra tillatelsen/ MTA-planen for Haram Krafts arbeide på Haramsøya. Meldingen med referanser til kart, er adressert til NVE og planmyndighetene i Ålesund kommune.

Rødt ber om at de innmeldte forholdene undersøkes umiddelbart og at arbeidet settes i bero som følge av brudd på tillatelsene til utbyggingen av vindkraftindustriområdet på Haramsøya i Ålesund kommune. 

Meldingen inneholder avvik innen følgende emner:

  • Bredde på anleggsveier
  • Anleggsveiene på fjellet
  • Drenering av myr utenfor anleggsområdet
  • Håndtering av overskuddsvann og rasfare
  • Fare under arbeide med stålkule på avveie

I et følgebrev til bekymrings- og avviksmeldingen skriver Rødt:

Vår forståelse er at utbygger må holde seg innenfor rammene som MTA-planen setter. Vi er svært bekymret for at anleggsveiene blir mer omfattende enn tillatt, at myrene som ligger utenfor anleggsområdene skal bli påført uopprettelig skade og at vann ledes utover stup med fare for erosjon og økt rasfare.

Vi håper at NVE tar sitt forvaltningsansvar og følger dette opp mandag 19. oktober. Særlig siden saksbehandlingstiden for tilleggsgodkjennelser for Haram Kraft i juni ble behandlet på 5 kalenderdager. Vi påberoper likebehandlingsprinsippet som grunnlag for umiddelbar reaksjon på disse bekymringene.

Vi håper også at det starter parallell sak på dette i Ålesund kommune siden flere av disse avvikene vil ha konsekvenser utenfor områdene som er statlig plan.

Denne epost er også sendt til politiet i Møre og Romsdal. Vi ber politiet om å bistand særlig i forbindelse med mangel på forsvarlighet med tanke på punkt 5 i brevet. Vi ber også om at politiet bistår i at disse avvikene ikke blir verre.

Saksbehandler, Gro Caroline Sjølie, av konsesjonen i OED bes om å følge brudd på konsesjonen.

Vi ber naturvernavdelingen hos Fylkesmannen i Møre og Romsdal undersøke forholdene rundt drening av myrene ved disse dreneringspunktene under anleggsvei, som ikke er klart beskrevet i MTA-planen.

Våre bekymringer er kommunisert dere på vegne av folk på Haramsøya.
Vi håper på rask oppfølgning.

Vår forståelse er at utbygger må holde seg innenfor rammene som MTA-planen setter. Vi er svært bekymret for at anleggsveiene blir mer omfattende enn tillatt, at myrene som ligger utenfor anleggsområdene skal bli påført uopprettelig skade og at vann ledes utover stup med fare for erosjon og økt rasfare.

Vi håper at NVE tar sitt forvaltningsansvar og følger dette opp mandag 19. oktober. Særlig siden saksbehandlingstiden for tilleggsgodkjennelser for Haram Kraft i juni ble behandlet på 5 kalenderdager. Vi påberoper likebehandlingsprinsippet som grunnlag for umiddelbar reaksjon på disse bekymringene.

Vi håper også at det starter parallell sak på dette i Ålesund kommune siden flere av disse avvikene vil ha konsekvenser utenfor områdene som er statlig plan.

Denne epost er også sendt til politiet i Møre og Romsdal. Vi ber politiet om å bistand særlig i forbindelse med mangel på forsvarlighet med tanke på punkt 5 i brevet. Vi ber også om at politiet bistår i at disse avvikene ikke blir verre.

Saksbehandler, Gro Caroline Sjølie, av konsesjonen i OED bes om å følge brudd på konsesjonen.

Vi ber naturvernavdelingen hos Fylkesmannen i Møre og Romsdal undersøke forholdene rundt drening av myrene ved disse dreneringspunktene under anleggsvei, som ikke er klart beskrevet i MTA-planen.

Våre bekymringer er kommunisert dere på vegne av folk på Haramsøya.  Vi håper på rask oppfølgning.

Bekymrings- og avviksmeldingen er underskrevet av:

Mørten Walløe Tvedt, fylkesleder i Rødt Møre og Romsdal
Janita Kvistad, lagleder i Rødt Ålesund
Lisbeth Austnes, lagleder Raudt Longva
Randi Kjærstad Hagerup, lagleder Raudt Haramsøya

docxAvvikssmelding - brudd på MTA-planen på Haramsøya12.24 MB

pdfKart over Haramsøya og utbyggingsområdet2.47 MB

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse