Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 november 2020 17:12
Del på Facebook
Så langt denne måneden har Oslo Børs hatt en oppgang på 1,6 prosent. Illustrasjonsfoto: Fredrik Hagen / NTB
Så langt denne måneden har Oslo Børs hatt en oppgang på 1,6 prosent. Illustrasjonsfoto: Fredrik Hagen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det gikk mye opp og ned på Oslo Børs torsdag. Men til slutt endte hovedindeksen sånn omtrent der den startet. Den havnet på 889,95 poeng, opp 0,1 prosent.

Selv med den marginale oppgangen torsdag har uka så langt vært god på børsen, og hovedindeksen har hevet seg 5,3 prosent.

Torsdagen startet med oppgang, og så nedgang på formiddagen. Ved lunsjtid pekte pila igjen oppover, og etter en liten dupp på ettermiddagen endte indeksen altså omtrent som ved børsslutt onsdag.

Både innen energi og shipping var det generelt nedgang, mens sjømatsektoren kunne vise til en svak oppgang.

Fall for de store

Oppgangen i hovedindeksen kom til tross for fall for de fire mest omsatte selskapene: Equinor (-1,0), Mowi (1,9), Aker BP (-1,2) og DNB (-0,5). Blant dem med oppgang var Adevinta (+1,0), Nel (+2,9), Salmar (+2,7), Yara International (+0,5) og Telenor (+0,7).

Norwegian-aksjen fortsatte fallet torsdag, og ved stengetid kostet den 51 øre, det laveste noen gang. Nedgangen torsdag var på 2,7 prosent. Konkurrenten SAS ble dagens store vinner, med en oppgang på hele 16,55 prosent. Den siste uka har aksjen steget over 50 prosent, men siden nyttår er fallet 67 prosent.

Nedgang i Europa

De toneangivende børsene i Europa havnet alle under null-streken torsdag. I London falt FTSE 100-indeksen 0,7 prosent, mens DAX 30 i Frankfurt og CAC 40 i Paris hadde svekket seg henholdsvis 1,2 og 1,3 prosent ved 17-tiden.

I USA åpnet teknologindeksen Nasdaq med en svak oppgang, mens det gikk noe ned for både industriindeksen Dow Jones og den bredere S&P 500-indeksen.

Nordsjøolje ble ved 17-tiden torsdag omsatt for 44,42 dollar fatet, en oppgang på 1,7 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse