Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 desember 2020 01:31
Del på Facebook
Fiskebåter i Bridlington Harbour i England. Fiskerettigheter i farvannene rundt Storbritannia, er blant de vanskeligste temaene i forhandlingene om forholdet med EU etter at overgangsperioden utløper ved nyttår. Foto: Danny Lawson/PA via AP / NTB
Fiskebåter i Bridlington Harbour i England. Fiskerettigheter i farvannene rundt Storbritannia, er blant de vanskeligste temaene i forhandlingene om forholdet med EU etter at overgangsperioden utløper ved nyttår. Foto: Danny Lawson/PA via AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å true med britiske marinefartøy for å holde fiskere fra EU unna britiske farvann, er uansvarlig, mener toryenes leder av forsvarskomiteen i Underhuset.

Storbritannia har klargjort landets marine i tilfelle det ikke blir oppnådd enighet med EU om en handelsavtale og det fremtidige forholdet mellom dem.

Fire væpnede marinefartøy er satt i beredskap, opplyste britene lørdag. De har fått ordre om å stanse trålere fra EU-land dersom de forsøker å ta seg inn i britisk fiskerisone etter at forhandlingene med Brussel eventuelt har brutt sammen.

Beslutningen vekker minner om britenes såkalte torskekrig med Island om fiskerettigheter i Nordatlanteren på 1960- og 70-tallet.

Konservative Tobias Ellwood, tidligere minister i forsvarsdepartementet, sier til BBC at det vil være «uverdig» å bruke marinefartøy for å beskytte fiskerisonen.

– Dette er ikke elizabethianske tider lenger, det er det globale Storbritannia, vi må sikte mye høyere enn dette, sier han.

Å true med marinen kan forstyrre de pågående samtalene med EU og er «helt uansvarlig», mener Ellwood, som er leder av forsvarskomiteen i Underhuset.

Statsminister Boris Johnson sier at forhandlingene med EU med stor grad av sannsynlighet vil bli resultatløse, og at Storbritannia vil forlate EU uten at det foreligger en avtale.

Partene har gitt seg selv frist ut søndag til å finne ut om de skal fortsette forhandlingene. Overgangsperioden utløper ved nyttår. Lørdag kveld sa en britisk regjeringskilde at EUs tilbud fremdeles er uakseptabelt, men at samtalene fortsetter.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse