Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 januar 2021 15:06
Del på Facebook
Kjell Ingolf Ropstad (t.v.) sin side vant kampen om retningsvalget i KrF i 2018. Knut Arild Hareide ønsket at partiet skulle orientere seg mot venstresiden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Kjell Ingolf Ropstad (t.v.) sin side vant kampen om retningsvalget i KrF i 2018. Knut Arild Hareide ønsket at partiet skulle orientere seg mot venstresiden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Knut Arild Hareide og Kjell Ingolf Ropstad mener de kunne ha gjort ting annerledes under retningsstriden i 2018. – Vi var under et enormt press, sier Hareide.

– Det er veldig mye av 2018 jeg ville ha gjort annerledes. Det handler om prosessene, for vi var ikke godt nok forberedt. Det er klart at det var opphetet. Vi var under et enormt press, og det preget oss, men jeg opplevde likevel at vi ville hverandre vel, sier Knut Arild Hareide til avisa Dagen.

Høsten 2018 hadde KrF et opprivende retningsvalg. Daværende leder Knut Arild Hareide ønsket å ta partiet mot venstre og søke samarbeid med Arbeiderpartiet, mens daværende nestleder Kjell Ingolf Ropstad ville ta partiet mot høyre. Det endte med at Ropstads side vant, og partiet gikk inn i regjering med Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre.

Da KrF gikk inn i regjering, trakk Hareide seg som partileder, og Ropstad tok over.

Hareide sier at han har tenkt på om valgene i 2018 har gjort Ropstads arbeid som partileder fram mot høstens stortingsvalg mer krevende.

Også Ropstad mener at ting kunne ha blitt gjort på en annen måte i 2018.

– Det er ting jeg av og til tenker på som jeg burde ha gjort annerledes, og jeg lærte veldig mye gjennom den prosessen, sier han.

Ropstad tviler samtidig på at det vil komme noen ny retningsstrid med det første.

– En lærdom fra 2018 var at partiet ikke er tjent med en så synlig diskusjon. Vi sitter nå i et høyre-sentrum-samarbeid, og jeg tviler på at det er noen diskusjon rundt det nå, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse