Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 februar 2021 10:27
Del på Facebook
Helsedirektør Bjørn Guldvog sier portforbud bør vedtas og brukes i «ekstreme situasjoner». Foto: Terje Pedersen / NTB
Helsedirektør Bjørn Guldvog sier portforbud bør vedtas og brukes i «ekstreme situasjoner». Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helsedirektoratet vil at Stortinget vedtar forslaget om portforbud. Regjeringens forslag har fått krass kritikk i høringsrunden.

– Det kan oppstå situasjoner som gjør at folkehelsen er truet og det ikke er mulig å håndtere med andre tiltak, sier helsedirektør Bjørn Guldvog til NRK.

Helsedirektoratet støtter forslaget om å gjøre endringer i smittevernloven og dermed åpne for et portforbud. Det skal, dersom det blir vedtatt, kun brukes «i ekstreme situasjoner», heter det forslaget regjeringen sendte på høring.

Høringsfristen gikk ut søndag, og mange har ytret sin motstand. Vinmonopolet advarer om spritsmugling, mens Folkehelseinstituttet mener det er lite smittevern å hente. Flere advarer om at barn vil få det enda vanskeligere ved et portforbud.

Helsedirektoratet mener på sin side at det bør vedtas og brukes i «ekstreme situasjoner».

– Sannsynligheten for slike situasjoner er svært lav, men vi må være forberedt på det som er usannsynlig, sier Guldvog.

Justisminister Monica Mæland opplyser til kanalen at departementet skal gjennomgå alle innspillene, men at det fortsatt venter på noen som har fått utsatt høringsfrist.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse