Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 februar 2021 10:26
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folketinget i Danmark har godkjent planer om å bygge en øy i Nordsjøen, som kan produsere vindkraft til minst 3 millioner husholdninger.

Arbeidet med å bygge øya vil begynne i 2026, opplyser den danske regjeringen.

Et stort flertall i Folketinget vedtok i en klimaavtale som skal bidra til et kutt i CO2-utslippene på 70 prosent innen 2030.

Blant planene i avtalen er bygging av to såkalte energiøyer, som skal bygges i Nordsjøen og ved Bornholm for å styrke utbyggingen av vindkraft til havs. Øyene er omtalt som de første i sitt slag i verden.

Øya skal etter oppstarten produsere 3 gigawatt med strøm. Senere kan dette oppskaleres til 10 gigawatt, ifølge det danske klimadepartementet.

Eierskapet av øya skal deles mellom den danske staten og private aktører. Det er ikke besluttet hvor stor øya skal være, men det ventes at den skal være på mellom 120.000 og 460.000 kvadratmeter, får AFP opplyst.

Ei heller er det avklart hvor mange vindturbiner det skal være på øya, men anslagene strekker seg fra 200 til 600, med en høyde på opptil 260 meter over havet.

På sikt er håpet at øya alene skal kunne produsere mer enn nok vindkraft til å forsyne hele Danmark.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse