Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 februar 2021 07:10
Del på Facebook
Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund ber bilister om å ikke kjøre forbi saktegående brøytebiler. Det kan fort bli farlig.Foto: Terje Pedersen / NTB
Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund ber bilister om å ikke kjøre forbi saktegående brøytebiler. Det kan fort bli farlig.Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med den kaldeste januarmåneden siden 2010, og en februar som fortsetter i samme spor, melder de mange brøytebilsjåførene på jobb om flere farlige hendelser.

Livet er ikke verdt å kjøre forbi en brøytebil, konstaterer administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund.

Med mye snø og is i store deler av landet oppstår det stadig oftere flere farlige situasjoner mellom brøyte- og saltbiler og privatbiler.

– Vær så snill å beholde tålmodigheten, vi får faktisk ikke lov å kjøre over 40 kilometer i timen, sier Brodtkorb.

Hun viser til at brøytebiler i kontraktene er pålagt å ikke kjøre fortere enn 40 km/t.

– Vi skjønner at det er irriterende. Særlig på riksveier der farten er 110 km/t. Men så lenge myndighetene har pålagt oss å ikke kjøre fortere, selv når vi ikke brøyter, må dere holde ut, sier hun henvendt til bilistene.

– Å tute på oss eller blinke med lys hjelper ikke. Farten blir den samme. Vi kjører store biler og det er derfor med livet som innsats du kjører forbi oss. La det derfor være, oppfordrer Brodtkorb,

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse