Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 februar 2021 07:10
Del på Facebook
Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund ber bilister om å ikke kjøre forbi saktegående brøytebiler. Det kan fort bli farlig.Foto: Terje Pedersen / NTB
Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund ber bilister om å ikke kjøre forbi saktegående brøytebiler. Det kan fort bli farlig.Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med den kaldeste januarmåneden siden 2010, og en februar som fortsetter i samme spor, melder de mange brøytebilsjåførene på jobb om flere farlige hendelser.

Livet er ikke verdt å kjøre forbi en brøytebil, konstaterer administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund.

Med mye snø og is i store deler av landet oppstår det stadig oftere flere farlige situasjoner mellom brøyte- og saltbiler og privatbiler.

– Vær så snill å beholde tålmodigheten, vi får faktisk ikke lov å kjøre over 40 kilometer i timen, sier Brodtkorb.

Hun viser til at brøytebiler i kontraktene er pålagt å ikke kjøre fortere enn 40 km/t.

– Vi skjønner at det er irriterende. Særlig på riksveier der farten er 110 km/t. Men så lenge myndighetene har pålagt oss å ikke kjøre fortere, selv når vi ikke brøyter, må dere holde ut, sier hun henvendt til bilistene.

– Å tute på oss eller blinke med lys hjelper ikke. Farten blir den samme. Vi kjører store biler og det er derfor med livet som innsats du kjører forbi oss. La det derfor være, oppfordrer Brodtkorb,

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse