Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 februar 2021 13:50
Del på Facebook
I alt fikk 19.500 utlendinger norsk statsborgerskap i fjor. I tillegg fikk 18.000 utenlandske borgere permanent oppholdstillatelse. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
I alt fikk 19.500 utlendinger norsk statsborgerskap i fjor. I tillegg fikk 18.000 utenlandske borgere permanent oppholdstillatelse. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nesten 19.500 utlendinger fikk norsk statsborgerskap i 2020. Det er 6.300 flere enn året før.

De aller fleste av dem som fikk norsk statsborgerskap i fjor, kommer fra land i Asia og Afrika, viser ferske tall fra Utlendingsdirektoratet (UDI).

De nye norske statsborgerne kommer fra vel 100 ulike land, men om lag en av tre nye statsborgere er opprinnelig fra afrikanske land. Somaliske borgere topper fjorårets liste med 3.000 innvilgede statsborgerskap, som er like mange som i 2019. Deretter følger eritreiske borgere med 2.700 innvilgelser, som er nesten dobbelt så mange som året før.

Som hovedregel må man ha hatt sju års lovlig opphold i Norge før man kan søke om norsk statsborgerskap.

I tillegg til dem som fikk norsk statsborgerskap, fikk om lag 18.000 personer permanent oppholdstillatelse i Norge i fjor. Det er 2.500 færre enn året før.

Her topper syriske borgere listen med vel 6.000 oppholdstillatelser, eritreere er på andreplass med 2.220, deretter følger somaliere med 1.500 oppholdstillatelser. 90 prosent av dem som søkte om permanent oppholdstillatelse fikk ja på søknaden.

Fra nyttår 2020 ble det åpnet for at tidligere norske borgere, som mistet det norske statsborgerskapet da de fikk statsborgerskap i et annet land, kan få tilbake sitt gamle norske statsborgerskap. Det gjorde at tallet på søknader om norsk statsborgerskap økte kraftig og i fjor sommer var køen av søkere på rundt 40.000, ifølge UDI.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse