Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 februar 2021 08:44
Del på Facebook
Høyspentledning på den såkalte Vinstralinja i Lillomarka i Nittedal. I fjor var strømprisen på det laveste siden 2002, ifølge Statistisk sentralbyrå.Foto: Paul Kleiven / NTB
Høyspentledning på den såkalte Vinstralinja i Lillomarka i Nittedal. I fjor var strømprisen på det laveste siden 2002, ifølge Statistisk sentralbyrå.Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Starten på 2021 har vært meget kald og strømprisene har satt nye rekorder, I fjor derimot, var strømprisene veldig lave.

Det er vel neppe noen særlig trøst for nordmenn som hutrer og sprenger strømbudsjettet i disse dager, men i fjor var faktisk strømprisen på sitt laveste siden 2002, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Den gjennomsnittlige strømprisen for husholdningene, utenom avgifter og nettleie, var nemlig 20,7 øre per kilowattime (kWh) i 2020. Det er hele 57 prosent lavere enn året før.

Til sammenligning var strømprisen første uke i februar i år oppe i 80 øre per kilowattime, uten avgifter og nettleie.

Årsaken er rekordmye snø i fjellene vinteren 2019/2020 og svært sterk hydrologisk balanse gjennom året. Den hydrologiske balansen er summen av den anslåtte energimengden av snø, mark- og grunnvann og fyllingsnivået i landets vannmagasiner.

Den totale strømprisen for husholdninger, som består av både kraftpris, nettleie og avgifter, var i gjennomsnitt 80,3 øre/kWh i 2020, som er 31 prosent lavere enn i 2019.

Tallene fra SSB viser også at det i 2020 lønte seg overlegent best å betale spotpris for strømmen framfor variable prisavtaler eller eldre fastprisavtaler. For spotprisavtaler var prisen helt nede i 17,8 øre/kWh, mens de med variable avtaler i gjennomsnitt betalte 30,4 øre/kWh. Gjennomsnittet for de med eldre fastprisavtaler var hele 35,6 øre/kWh, eksklusive avgifter og nettleie.

Men, heldigvis, så er det veldig få husholdninger som fortsatt har slike dyre fastprisavtaler.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse