Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Artikkel
21 april 2021 09:37
Del på Facebook
Stig Anders Ohrvik fra Nordmørslista har noen kommentarer til innlegget om – og kartet som Aure Høyre har tegnet. Her er det opprinnelige kartet over samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.
Stig Anders Ohrvik fra Nordmørslista har noen kommentarer til innlegget om – og kartet som Aure Høyre har tegnet. Her er det opprinnelige kartet over samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Henning Torset har publisert et interessant innlegg om fergefri forbindelse over Talgsjøen, Edøyfjorden og Vinjefjorden, som han kaller Solskjeltriangelet. Dette er gode tanker som mange har tenkt, men jeg vil takke for at Høyre prøver å trekke i gang arbeidet, for det har alt for lenge vært urovekkende stille om fjordkryssing på Ytre Nordmøre.

Jeg har imidlertid et par kommentarer. Den første og viktigste kommentaren er at forbindelse over Vinjefjorden mest sannsynlig bør gå på nordsida av Aursundet. Det vil gi kortere reise fra Aure og nordover, mens det for andre reisende har mindre betydning. Forbindelsen vil i tillegg i seg selv bli kortere, og dermed billigere. Det er også sannsynlig at en bruforbindelse slik det er tegnet inn vil forutsette en høybruløsning for å ikke komme i konflikt med oppdrettsnæringen.

Den andre kommentaren, som gjerne er tenkt allerede, men som ikke går klart frem av innlegget, er hvor viktig det er at dette prosjektet blir sett på, og arbeidet med, som ett prosjekt (og ikke tre). Årsaken til det er både synergieffektene disse forbindelsene vil ha seg imellom, at de tre forbindelsene har en gjensidig innbyrdes nytteeffekt, og ikke minst at hele prosjektet vil kunne utløse fergeavløsningsmidler for tre fergestrekninger i 40 år. Dette siste vil ha stor betydning for realisering av prosjektet, og vil bidra til at det er enklere å få gjennomført hele prosjektet under ett enn å få gjennomført hvert enkelt prosjekt hver for seg.

Det siste jeg vil kommentere er at forbindelsen over Edøyfjorden bør trekkes litt lenger øst, slik at den kan kombineres med forbindelse over Ramsøyfjorden og dermed knytte Hitra fergefritt sammen med Aure og Smøla. Denne forbindelsen vil dermed også kunne fungere som avlastningstunnel for Hitra og Frøya.

I prinsippet burde dette prosjektet være selvfinansierende, men det er likevel usikkert i hvilken grad vi kan regne med fylkeskommunal støtte til dette, særlig med tanke på at Nordøyvegen vil binde opp økonomien i Møre og Romsdal de neste årene, og Todalsfjordprosjektet står som nummer to etter Nordøyvegen.

Det ville slik sett vært interessant å undersøke viljen til å gjennomføre et slikt prosjekt i de to regionene som er berørt; Møre og Romsdal og Trøndelag, eventuelt om det er større interesse for det i Trøndelag om Aure og Smøla skulle oppnå regionendring i neste periode.

Av Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse