fbpx
Annonse
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Artikkel
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
21 april 2021 09:37
Stig Anders Ohrvik fra Nordmørslista har noen kommentarer til innlegget om – og kartet som Aure Høyre har tegnet. Her er det opprinnelige kartet over samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.
Stig Anders Ohrvik fra Nordmørslista har noen kommentarer til innlegget om – og kartet som Aure Høyre har tegnet. Her er det opprinnelige kartet over samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.

Henning Torset har publisert et interessant innlegg om fergefri forbindelse over Talgsjøen, Edøyfjorden og Vinjefjorden, som han kaller Solskjeltriangelet. Dette er gode tanker som mange har tenkt, men jeg vil takke for at Høyre prøver å trekke i gang arbeidet, for det har alt for lenge vært urovekkende stille om fjordkryssing på Ytre Nordmøre.

Jeg har imidlertid et par kommentarer. Den første og viktigste kommentaren er at forbindelse over Vinjefjorden mest sannsynlig bør gå på nordsida av Aursundet. Det vil gi kortere reise fra Aure og nordover, mens det for andre reisende har mindre betydning. Forbindelsen vil i tillegg i seg selv bli kortere, og dermed billigere. Det er også sannsynlig at en bruforbindelse slik det er tegnet inn vil forutsette en høybruløsning for å ikke komme i konflikt med oppdrettsnæringen.

Den andre kommentaren, som gjerne er tenkt allerede, men som ikke går klart frem av innlegget, er hvor viktig det er at dette prosjektet blir sett på, og arbeidet med, som ett prosjekt (og ikke tre). Årsaken til det er både synergieffektene disse forbindelsene vil ha seg imellom, at de tre forbindelsene har en gjensidig innbyrdes nytteeffekt, og ikke minst at hele prosjektet vil kunne utløse fergeavløsningsmidler for tre fergestrekninger i 40 år. Dette siste vil ha stor betydning for realisering av prosjektet, og vil bidra til at det er enklere å få gjennomført hele prosjektet under ett enn å få gjennomført hvert enkelt prosjekt hver for seg.

Det siste jeg vil kommentere er at forbindelsen over Edøyfjorden bør trekkes litt lenger øst, slik at den kan kombineres med forbindelse over Ramsøyfjorden og dermed knytte Hitra fergefritt sammen med Aure og Smøla. Denne forbindelsen vil dermed også kunne fungere som avlastningstunnel for Hitra og Frøya.

I prinsippet burde dette prosjektet være selvfinansierende, men det er likevel usikkert i hvilken grad vi kan regne med fylkeskommunal støtte til dette, særlig med tanke på at Nordøyvegen vil binde opp økonomien i Møre og Romsdal de neste årene, og Todalsfjordprosjektet står som nummer to etter Nordøyvegen.

Det ville slik sett vært interessant å undersøke viljen til å gjennomføre et slikt prosjekt i de to regionene som er berørt; Møre og Romsdal og Trøndelag, eventuelt om det er større interesse for det i Trøndelag om Aure og Smøla skulle oppnå regionendring i neste periode.

Av Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Lars Svein Valderhaug 21 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøNei, eg har for lengst oppfatta at du er heilt på jordet i dine vurderingar av behovet for eit nytt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugDu har endelig oppfattet meg rett. Med Romsdalsaksen vil det bli større trafikk i Fannefjordtunnelen enn uten Romsdalsaksen. Det er ...
Lars Svein Valderhaug 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøSå du trur verkeleg at fylket vil byggje ein ny tunnel for å avlaste eksisterande tunnel når der er ei ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugOm Romsdalsaksen bygges, så vil det medføre større trafikk i Fannefjordtunnelen, ikke mindre, slik du hevder. Og dermed må den ...
Lama Vik 1 dager siden Sikkerhet og kostnader
@Thomas RønsaasMed Møreaksen sparer du ein time Ålesund- KSU. Vi får ein heilt ny, flott veg med høg standard. Ein kan ...
Lars Svein Valderhaug 2 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøFor absolutt siste gong! Når Romsdalsaksen har medført statleg E39-bru til Lønset, trur du då det blir bygd nytt løp ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 64 comments
  • Lars Svein Valderhaug 38 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte