Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Henning Torset, gruppeleder i Aure Høyre
Artikkel
08 april 2021 08:44
Del på Facebook
Kart som viser samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.
Kart som viser samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mye av fremtidens verdiskapning vil finne sted ved kysten vår. Det er derfor svært viktig å få etablert en fergefri kystvei langs kysten fra Hustadvika til Hitra/Frøya. Dette vil legge grunnlaget for videreutvikling og styrker samarbeid mellom næringslivet og kommunene i regionen med stor nasjonal verdiskaping innen olje- og gassvirksomhet, fiskeri/havbruk, turisme og nye muligheter knyttet til havet. Reisetiden vil bli betydelig redusert, noe som vil ha stor positiv nærings- og samfunnsmessig betydning for vår region.

Nordmøres største samferdselsprosjekt

For å kunne realisere en slik region er vi nødt til å få realisert det største samferdselsprosjektet på Nordmøre noensinne og vi må starte nå. Aure, Heim, Smøla og Kristiansund kan knyttes sammen til en større døgnåpen felles bo- og arbeidsmarkedsregion ved å få etablert tre store samferdselsprosjekter:

  • Tunnel under Talgsjøen (Aure – Kristiansund)
  • Tunnel under Edøyfjorden (Smøla – Aure)
  • Broforbindelse over Vinjefjorden (Aure – Heim)

Vi har døpt prosjektet for Solskjeltriangelet

De tre kommunene Aure, Smøla og Kristiansund opprettet i 2007 selskapet Nordre Nordmøre Bru og Tunnelselskap AS (NNBT) for å spisse arbeidet med å få realisert fastlandsforbindelsene over Talgsjøen og Edøyfjorden. Selskapets formål er å realisere bru og tunnelprosjekter på nordre Nordmøre, gjennom felles finansiering og gjennomføring av en felles ferge-, bru og tunnelstrategi. Det har imidlertid vært liten aktivitet i selskapet siden 2015. I budsjettforslaget for 2021 la Aure Høyre inn 300 000 i engangsstøtte til NNBT for å stimulere til økt aktivitet, men dette ble dessverre nedstemt av posisjonen.

Aure Høyre ønsker at Nordre Nordmøre Bru og Tunnelselskap blir omdannet til å bli utbyggingsselskap for Solskjeltriangelet og selskapet døpes om til Solskjeltriangelet AS. Heim kommune bør inviteres inn på eiersiden av selskapet.

Finansieringsløsninger må på plass

Det nye selskapet må jobbe aktivt for å finne finansieringsløsninger til prosjektet. En grovkalkyle viser at totalkostnaden for dette viktige prosjektet er på 7 mrd. Trafikkanalyser viser at det er mulig med selvfinansierende fylkesveiprosjekt, gitt mulighet for inntil 40 års bompengeperiode.

Dette vil bidra til lavere priser for brukerne samt at vekstpotensialet kan tas ut raskt. Samtidig må det vurderes både nye finansieringskilder og finansieringsløsninger for store infrastrukturprosjekter. Investeringene må kunne skrives ned over lengre tid i tråd med prosjektenes reelle levetid, inkludert bompengeperioder for inntil 40 år for fergeavløsningsprosjekt.

Forene krefter

Sammen med den planlagte fergeforbindelsen til Hitra vil Solskjeltriangelet binde sammen viktige næringsregioner ved kysten vår. Det er viktig ar vi forener kreftene våre og står sammen om denne satsningen. Vi håper at næringslivet også vil være med å bidra i dette prosjektet.

Av: Henning Torset, gruppeleder for Aure Høyre

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 2 år siden
    Dette faller vel naturlig inn med Helge Orten sine planer om å bygge Molderegionen først, for så å bygge resten av fylket om 30 år. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse