Mye av fremtidens verdiskapning vil finne sted ved kysten vår. Det er derfor svært viktig å få etablert en fergefri kystvei langs kysten fra Hustadvika til Hitra/Frøya. Dette vil legge grunnlaget for videreutvikling og styrker samarbeid mellom næringslivet og kommunene i regionen med stor nasjonal verdiskaping innen olje- og gassvirksomhet, fiskeri/havbruk, turisme og nye muligheter knyttet til havet. Reisetiden vil bli betydelig redusert, noe som vil ha stor positiv nærings- og samfunnsmessig betydning for vår region.
Nordmøres største samferdselsprosjekt
For å kunne realisere en slik region er vi nødt til å få realisert det største samferdselsprosjektet på Nordmøre noensinne og vi må starte nå. Aure, Heim, Smøla og Kristiansund kan knyttes sammen til en større døgnåpen felles bo- og arbeidsmarkedsregion ved å få etablert tre store samferdselsprosjekter:
- Tunnel under Talgsjøen (Aure – Kristiansund)
- Tunnel under Edøyfjorden (Smøla – Aure)
- Broforbindelse over Vinjefjorden (Aure – Heim)
Vi har døpt prosjektet for Solskjeltriangelet
De tre kommunene Aure, Smøla og Kristiansund opprettet i 2007 selskapet Nordre Nordmøre Bru og Tunnelselskap AS (NNBT) for å spisse arbeidet med å få realisert fastlandsforbindelsene over Talgsjøen og Edøyfjorden. Selskapets formål er å realisere bru og tunnelprosjekter på nordre Nordmøre, gjennom felles finansiering og gjennomføring av en felles ferge-, bru og tunnelstrategi. Det har imidlertid vært liten aktivitet i selskapet siden 2015. I budsjettforslaget for 2021 la Aure Høyre inn 300 000 i engangsstøtte til NNBT for å stimulere til økt aktivitet, men dette ble dessverre nedstemt av posisjonen.
Aure Høyre ønsker at Nordre Nordmøre Bru og Tunnelselskap blir omdannet til å bli utbyggingsselskap for Solskjeltriangelet og selskapet døpes om til Solskjeltriangelet AS. Heim kommune bør inviteres inn på eiersiden av selskapet.
Finansieringsløsninger må på plass
Det nye selskapet må jobbe aktivt for å finne finansieringsløsninger til prosjektet. En grovkalkyle viser at totalkostnaden for dette viktige prosjektet er på 7 mrd. Trafikkanalyser viser at det er mulig med selvfinansierende fylkesveiprosjekt, gitt mulighet for inntil 40 års bompengeperiode.
Dette vil bidra til lavere priser for brukerne samt at vekstpotensialet kan tas ut raskt. Samtidig må det vurderes både nye finansieringskilder og finansieringsløsninger for store infrastrukturprosjekter. Investeringene må kunne skrives ned over lengre tid i tråd med prosjektenes reelle levetid, inkludert bompengeperioder for inntil 40 år for fergeavløsningsprosjekt.
Forene krefter
Sammen med den planlagte fergeforbindelsen til Hitra vil Solskjeltriangelet binde sammen viktige næringsregioner ved kysten vår. Det er viktig ar vi forener kreftene våre og står sammen om denne satsningen. Vi håper at næringslivet også vil være med å bidra i dette prosjektet.
Av: Henning Torset, gruppeleder for Aure Høyre