Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 mai 2021 21:25
Del på Facebook
De nye redningshelikoptrene SAR-Queen skaper sikkerhets-hodebry ved St. Olavs hospital. Foto: Gorm Kallestad / NTB
De nye redningshelikoptrene SAR-Queen skaper sikkerhets-hodebry ved St. Olavs hospital. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

50 vektere til flere millioner kroner settes inn for å passe på at folk ikke blir truffet av løse gjenstander når de nye redningshelikoptrene lander.

Vekterne er et av flere strakstiltak som settes inn for å sikre at alt går som det skal når de nye redningshelikoptrene av typen Sar Queen skal lande og ta av ved St. Olavs hospital i Trondheim, melder NRK.

Bakteppet er at en ambulansearbeider ble skadd da ett av de nye helikoptrene gikk inn for landing ved sykehuset onsdag forrige uke. Helikopteret virvlet opp grus og småstein som traff en ambulanse som var parkert utenfor akuttmottaket.

Helikoptrene har kraftigere rotorvind enn Sea King-helikoptrene de overtar for. I tillegg til rundt 7 millioner i halvåret bare på vektere, påløper også ekstra kostnader knyttet til oppbemanning ved AMK-sentralen og rensing av gatene ved sykehuset hver dag.

– Dette er ikke en bærekraftig løsning på lang sikt, men det er veldig fint at både departementet, prosjektet og St. Olav er enige om hva som skal til for å ivareta sikkerheten rundt sykehuset, sier direktør Grete Aasved ved sykehuset til kanalen.

Sar Queen har tatt over beredskapen i hele Midt-Norge etter helikoptertypen Sea King. Etter planen skal de nye helikoptrene fases inn i andre deler av landet også.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse