Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 juni 2021 15:15
Del på Facebook
NHO-sjef Ole Erik Almlid sier at den nye frihandelsavtalen mellom Norge og Storbritannia er gode nyheter for norske bedrifter. Foto: Berit Roald / NTB
NHO-sjef Ole Erik Almlid sier at den nye frihandelsavtalen mellom Norge og Storbritannia er gode nyheter for norske bedrifter. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye frihandelsavtalen mellom Norge og Storbritannia er gode nyheter for norske bedrifter og norske arbeidsplasser, mener NHO.

Fredag bekreftet regjeringen at Norge har inngått en frihandelsavtale med Storbritannia.

NHO mener avtalen er gode nyheter for norske bedrifter og norske arbeidsplasser. De legger til grunn at Stortinget ikke tar ferie før avtalen med Storbritannia er vedtatt.

Tapt mulighet for sjømatnæringen

– Det er svært viktig for hele næringslivet at vi får på plass denne avtalen med vår viktigste handelspartner etter EU. I forhandlinger må man gi og ta, og noen av forventningene våre er ikke innfridd, sier NHO-direktør Ole Erik Almlid.

Ifølge Almlid er dette en tapt mulighet for sjømatnæringen.

– Økt bearbeiding av råstoff i Norge ville skapt lønnsomme, varige arbeidsplasser og økte verdier langs kysten vår. Eksporten til Storbritannia utgjør over 200 milliarder kroner, og nå legges forutsetningene for at handelen kan fortsette å vokse med store muligheter innen det grønne skiftet.

Ambisiøs avtale

Statsminister Erna Solberg (H) kaller avtalen «ambisiøs og omfattende».

– Selv om den ikke er like god som EØS-avtalen, er dette den mest omfattende frihandelsavtalen noensinne, sa Solberg da hun presenterte avtalen fredag.

– Avtalen betyr at norske eksportbedrifter har adgang til det største markedet vårt utenfor EU. Det sikrer arbeidsplasser og verdiskapning, sa statsministeren.

– Det ville vært umulig å få til en like god avtale med britene som EØS-avtalen, noe som minner oss på hvor viktig EØS faktisk er. Forholdet til Storbritannia blir derfor ikke like sømløst som til EØS-land, men denne avtalen vil uansett gi forutsigbarhet og forutsetninger for nye satsingsområder, sier Almlid.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse