Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 juni 2021 15:16
Del på Facebook
Statsminister Erna Solberg (H) presenterte fredag en ny frihandelsavtale med Storbritannia. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Statsminister Erna Solberg (H) presenterte fredag en ny frihandelsavtale med Storbritannia. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NHO kaller den en tapt mulighet for sjømaten. Bondelaget mener den svekker importvernet. Den nye frihandelsavtalen med Storbritannia får blandet mottakelse.

En «ambisiøs og omfattende» avtale.

Det var overskriften fra statsminister Erna Solberg (H) da hun la fram den nye frihandelsavtalen fredag, etter forhandlinger mer enn sju måneder på overtid.

– Selv om en frihandelsavtale ikke vil være like god som EØS-avtalen, er dette den mest omfattende frihandelsavtalen vi har inngått noensinne, sa statsministeren.

Ifølge næringsminister Iselin Nybø (V) er frihandelsavtalen like god som – og på noen områder enda bedre enn – den avtalen Storbritannia inngikk med EU like før nyttår.

– Det sikrer at vi fortsatt har mulighet til å opprettholde og konkurrere om markedsandeler i Norges desidert viktigste eksportmarked utenom EU, sa hun.

KrF-motstand

Men forhandlingene har vært tøffe.

Det opprinnelige målet var å ha avtalen på plass i oktober i fjor. Det lot seg ikke gjøre. I stedet fikk Norge og Storbritannia en midlertidig nødavtale på plass.

I mellomtida fortsatte forhandlingene, med jordbruksvarer og sjømat som de uten sammenligning vanskeligste punktene.

Innad i regjeringen holdt spesielt KrF igjen. Men nå sier også KrF seg fornøyd.

– KrF har i forhandlingene med Storbritannia vist at vi står opp for et velfungerende importvern og distriktsjordbruket i landet vårt, sier partileder Kjell Ingolf Ropstad.

Nye kjøttkvoter

I den nye frihandelsavtalen er det ikke gitt noen kvoter på sensitive norske jordbruksvarer som storfekjøtt eller sau og lam.

Ostekvoten blir samtidig stående på 299 tonn, uendret fra i dag.

Men britene går ikke helt tomhendt fra forhandlingene:

* Norge gir britene kvoter på 100 tonn svinekjøtt og 100 tonn skinke. I tillegg gis det 50 tonn ribbe for desember.

* Storbritannia får kvoter på 120 tonn pølser og 158 tonn fjærfekjøtt.

* I tillegg gis det mindre kvoter på egg, jordbær, såfrø, epler, isbergsalat, potet og planter.

Norge får på sin side en ostekvote på 513 tonn inn mot Storbritannia.

Bondelaget er sterkt kritisk og mener avtalen fører til en svekking av det norske importvernet.

– Det er forhandlet bort importvern i form av mer import på svin, kylling, egg og frukt og grønt, sier Bondelagets leder Lars Petter Bartnes.

Ifølge ham er dette sensitive markeder der selv mindre innrømmelser kan ødelegge markedsbalansen.

Sjømat

Et annet viktig punkt i forhandlingene har vært sjømat.

Storbritannia er i dag det tredje største eksportmarkedet for norsk sjømat målt i volum og det femte største målt i verdi. Norge gikk inn i forhandlingene med et mål om full frihandel på dette feltet.

Det ble ikke oppnådd. I stedet videreføres i hovedsak dagens kvoter og tollsatser.

– For sjømatnæringen er dette en tapt mulighet. Økt bearbeiding av råstoff i Norge ville skapt lønnsomme, varige arbeidsplasser og økte verdier langs kysten vår, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Norge får likevel nulltoll på fryste reker fra 2023, med en nedtrapping i årene før.

Avtalen viderefører tollfrihet for fersk og fryst hel hvitfisk, og det gis tollfrihet for fryst filet av hyse og sei. Det gis også en kvote på 4.000 tonn fryst filet av torsk.

Ikke som EØS

Avtalen som nå er inngått, sikrer også fortsatt nulltoll for industrivarer.

Norge og Storbritannia får dessuten på plass et nytt rammeverk for tjenester og investeringer. Men avtalen vil ikke åpne for fri bevegelse av personer, slik EØS-avtalen tidligere har gjort mellom Storbritannia og Norge.

Det er en påminnelse om hvor viktig EØS faktisk er, mener NHO-sjefen.

– Forholdet til Storbritannia blir ikke like sømløst som til EØS-land, sier han.

Statsministeren mener avtalen også vil innebære mer byråkrati enn EØS.

– Det bør være til refleksjon for alle som ønsker at vi skal si opp EØS-avtalen, eller som mener at EU ikke er en god idé, sa hun da avtalen ble lagt fram.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse