Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
07 juni 2021 07:51
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø (V)
Næringsminister Iselin Nybø (V)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har oppnevnt deltagere fra hele det maritime Norge til å utarbeide en ny Maritim21-strategi for forskning, utvikling og innovasjon. Strategien skal se særlig på teknologi- og forskningsmuligheter innen grønn skipsfart og digitalisering

– Regjeringen satser på grønn omstilling og økt digitalisering i maritim næring. Derfor har vi nå samlet næringslivet, organisasjonslivet og akademia til å utarbeide en ny Maritim21-strategi som skal peke på hvordan vår maritime næring kan bli grønnere, og mer digital, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Målet med strategien er å stimulere til forskning, utvikling og innovasjon som bidrar til bærekraftig vekst og verdiskaping, økt konkurranseevne og eksport fra maritim næring.

Professor Ingrid Schjølberg, dekan ved NTNU, skal lede arbeidet. Strategigruppen som skal utarbeide strategien representerer bredden i maritim sektor, og består av personer med alt fra teknologisk og akademisk kompetanse til personer med kunnskap om kommersialisering og bruk av maritim forskning. Strategigruppen skal involvere relevante aktører i hele maritim sektor i arbeidet med strategien.

– Denne strategien skal være til gode for hele maritim sektor, og jeg vil oppfordre næringen til å engasjere seg i dette viktige arbeidet, sier Nybø.

Strategigruppen skal levere strategien innen utgangen av 2021.  

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse