Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
07 juni 2021 11:37
Del på Facebook
Illustrasjon: KSU.NO
Illustrasjon: KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økende strømforbruk som følge av industriutvikling og elektrifisering fører til at kraftnettet må oppgraderes. I den forbindelse gjennomfører Statnett og nettselskapene i regionen en planleggingsprosess av hvordan fremtidens kraftforsyning til kysten vår skal bli.

Foreliggende forslag fremstår fra et industriutviklingsperspektiv som underdimensjonert, og for å sikre at det blir tatt høyde for alle kjente og planlagte utviklingsprosjekter har ON Ocean Network SA tatt initiativ til prosjektet Kystkrafta. 

Snarlig behov for bedre beslutningsgrunnlag

– Sammen med andre medspillere har vi igangsatt et arbeid for å kartlegge og analysere fremtidig kraftbehov. Resultatet skal gi Statnett og nettselskapene et bedre beslutningsunderlag, og få frem betydningen av solide kraftnett for næringsutviklingen. Arbeidet må gjennomføres raskt, for å kunne få betydning for beslutningene som skal fattes, sier daglig leder i ON Ocean Network, Nils Erik Pettersen

Kystregion – fra Bud til Trondheimsfjorden

Regionen vi setter søkelys på er kystområdene mellom Bud og opp til Trondheimsfjorden (fig). Dette er et område med svært stor og økende aktivitet innenfor flere havnæringer, og når disse næringene både er i vekst og samtidig skal elektrifiseres så medfører dette både behov for sterkere kraftnett og ikke minst at kraftnett er tilgjengelig der aktivitetene drives.

Første fase ferdigstilt allerede i juni 21

En første intens fase av prosjektet må ferdigstilles i løpet av juni 2021. Dernest vil prosjektet holdes varmt inntil beslutningene blir tatt, forventet høsten 2021.

Arbeidet som gjennomføres i regi av Kystkrafta omfatter flere deler:

Arbeidsmøter/Workshops
  • Planen som skal besluttes skal dekke behovet i et 30-50 års perspektiv. Det er derfor av svært stor betydning at det foretas kvalifiserte vurderinger av fremtidig kraftbehov for våre viktigste næringer. Kartleggingen og analysene blir best om vi får til god utveksling med industrien. Formålet med arbeidsmøtene er både å informere, avdekke behov og hente inn relevante innspill og tips
  • Møter for Aure og Smøla er gjennomført.
  • Møte for Kristiansund/Averøy/Tingvoll gjennomføres 8.6
  • Møte for Hitra/Frøya gjennomføres 10.6.
Kartlegging og analyser
  • Kartleggings- og analyseresultater vil deles med Statnett og nettselskapene for å brukes til planleggingsprosessen.
  • Informasjon som er sensitiv kan trygt deles, alternativt meldes direkte til nettselskapet. Det er svært viktig at behov meldes inn nå, selv om investeringsbeslutning ikke er tatt. Det er nettaktørenes ansvar å ta høyde for usikkerhet.
  • Alle aktører oppfordres til å tenke langt frem i tid, og vurdere kraftbehovet i et 10-20 års perspektiv.
    • Er dagens nettforsyning tilfredsstillende?
    • Er det aktuelt med utvidelser og vil utvidelsene medføre økt kraftbehov?
    • Er det produksjonsprosesser som skal legges om, elektrifiseres?
  • Analysene som gjennomføres i regi av prosjektet omfavner følgende felt:
    • Sjømat, generell utvikling, elektrifisering og vekst eksisterende. Landbasert, offshore, lukkede anlegg. Nye arter mv.
    • Baser/havner og logistikk – trafikkutvikling, elektrifisering av transport, landstrøm, lading/energistasjoner og evt. andre spesielle planer av relevans.
    • Industriutvikling - elektrifisering og utvikling – behov og planer, med spesiell oppmerksomhet omkring utviklingen for Tjeldbergodden.
    • Ny fornybar produksjon, med spesiell fokus på muligheter for oppgradering av vindparken på Smøla.
Organisering og faglige ressurser
  • Prosjektet eies av ON Ocean Network SA og støttes av Møre og Romsdal fylkeskommune, Tjeldbergodden Utvikling, Vikan Eiendom AS, KNN.
  • Styringsgruppen består av Alf Hjelmaas (ON Ocean Network) , Per Oterholm (Møre og Romsdal fylkeskommune), Arve Goa (Tjeldbergodden Utvikling) og Ole Jonny Rugset (KNN).
  • COWI bistår oss i spissede problemstillinger relatert til nettutviklingsbehov.
  • Kruse Larsen AS bistår med utforming av strategier og budskap.
  • aPOINT sørger for prosjektledelse og leder kartleggings- og analysearbeidet.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse