Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
07 juni 2021 11:37
Del på Facebook
Illustrasjon: KSU.NO
Illustrasjon: KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økende strømforbruk som følge av industriutvikling og elektrifisering fører til at kraftnettet må oppgraderes. I den forbindelse gjennomfører Statnett og nettselskapene i regionen en planleggingsprosess av hvordan fremtidens kraftforsyning til kysten vår skal bli.

Foreliggende forslag fremstår fra et industriutviklingsperspektiv som underdimensjonert, og for å sikre at det blir tatt høyde for alle kjente og planlagte utviklingsprosjekter har ON Ocean Network SA tatt initiativ til prosjektet Kystkrafta. 

Snarlig behov for bedre beslutningsgrunnlag

– Sammen med andre medspillere har vi igangsatt et arbeid for å kartlegge og analysere fremtidig kraftbehov. Resultatet skal gi Statnett og nettselskapene et bedre beslutningsunderlag, og få frem betydningen av solide kraftnett for næringsutviklingen. Arbeidet må gjennomføres raskt, for å kunne få betydning for beslutningene som skal fattes, sier daglig leder i ON Ocean Network, Nils Erik Pettersen

Kystregion – fra Bud til Trondheimsfjorden

Regionen vi setter søkelys på er kystområdene mellom Bud og opp til Trondheimsfjorden (fig). Dette er et område med svært stor og økende aktivitet innenfor flere havnæringer, og når disse næringene både er i vekst og samtidig skal elektrifiseres så medfører dette både behov for sterkere kraftnett og ikke minst at kraftnett er tilgjengelig der aktivitetene drives.

Første fase ferdigstilt allerede i juni 21

En første intens fase av prosjektet må ferdigstilles i løpet av juni 2021. Dernest vil prosjektet holdes varmt inntil beslutningene blir tatt, forventet høsten 2021.

Arbeidet som gjennomføres i regi av Kystkrafta omfatter flere deler:

Arbeidsmøter/Workshops
  • Planen som skal besluttes skal dekke behovet i et 30-50 års perspektiv. Det er derfor av svært stor betydning at det foretas kvalifiserte vurderinger av fremtidig kraftbehov for våre viktigste næringer. Kartleggingen og analysene blir best om vi får til god utveksling med industrien. Formålet med arbeidsmøtene er både å informere, avdekke behov og hente inn relevante innspill og tips
  • Møter for Aure og Smøla er gjennomført.
  • Møte for Kristiansund/Averøy/Tingvoll gjennomføres 8.6
  • Møte for Hitra/Frøya gjennomføres 10.6.
Kartlegging og analyser
  • Kartleggings- og analyseresultater vil deles med Statnett og nettselskapene for å brukes til planleggingsprosessen.
  • Informasjon som er sensitiv kan trygt deles, alternativt meldes direkte til nettselskapet. Det er svært viktig at behov meldes inn nå, selv om investeringsbeslutning ikke er tatt. Det er nettaktørenes ansvar å ta høyde for usikkerhet.
  • Alle aktører oppfordres til å tenke langt frem i tid, og vurdere kraftbehovet i et 10-20 års perspektiv.
    • Er dagens nettforsyning tilfredsstillende?
    • Er det aktuelt med utvidelser og vil utvidelsene medføre økt kraftbehov?
    • Er det produksjonsprosesser som skal legges om, elektrifiseres?
  • Analysene som gjennomføres i regi av prosjektet omfavner følgende felt:
    • Sjømat, generell utvikling, elektrifisering og vekst eksisterende. Landbasert, offshore, lukkede anlegg. Nye arter mv.
    • Baser/havner og logistikk – trafikkutvikling, elektrifisering av transport, landstrøm, lading/energistasjoner og evt. andre spesielle planer av relevans.
    • Industriutvikling - elektrifisering og utvikling – behov og planer, med spesiell oppmerksomhet omkring utviklingen for Tjeldbergodden.
    • Ny fornybar produksjon, med spesiell fokus på muligheter for oppgradering av vindparken på Smøla.
Organisering og faglige ressurser
  • Prosjektet eies av ON Ocean Network SA og støttes av Møre og Romsdal fylkeskommune, Tjeldbergodden Utvikling, Vikan Eiendom AS, KNN.
  • Styringsgruppen består av Alf Hjelmaas (ON Ocean Network) , Per Oterholm (Møre og Romsdal fylkeskommune), Arve Goa (Tjeldbergodden Utvikling) og Ole Jonny Rugset (KNN).
  • COWI bistår oss i spissede problemstillinger relatert til nettutviklingsbehov.
  • Kruse Larsen AS bistår med utforming av strategier og budskap.
  • aPOINT sørger for prosjektledelse og leder kartleggings- og analysearbeidet.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 51 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse