Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 juni 2021 11:34
Del på Facebook
Bård Hoksrud (Frp) mener Nasjonal transportplan er for uforpliktende. Frp krevde i utgangspunktet en budsjettøkning på 400 milliarder kroner, men fikk ikke med seg noen andre partier på det. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Bård Hoksrud (Frp) mener Nasjonal transportplan er for uforpliktende. Frp krevde i utgangspunktet en budsjettøkning på 400 milliarder kroner, men fikk ikke med seg noen andre partier på det. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nasjonal transportplan er for uforpliktende, mener Frp. Frps transportpolitikk er urealistisk, repliserer samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Når en ny Nasjonal transportplan (NTP) vedtas i Stortinget mandag, vil Frp at det settes av penger til en rekke konkrete samferdselsprosjekter

– Uten forpliktende vedtak i Stortinget om å sette av penger og antyde når prosjektene skal startes opp, blir Nasjonal transportplan bare tomme løfter fra de andre partiene, sier Bård Hoksrud, transportpolitisk talsperson i Fremskrittspartiet.

Punkterer ideen

Men det punkterer hele ideen om å vedta en helhetlig transportplan, poengterer Hareide.

– Regjeringen har fått flertall for alt vi har foreslått i NTP. Så har Frp fremmet forslag om en rekke – jeg vil si urealistiske – enkeltprosjekter, men ingen av disse vil det blir flertall for i dag, konstaterer han.

– Vi har lagt fram en ambisiøs og realistisk NTP som vil definere samferdselspolitikken i årene framover, sier Hareide.

Transportplanen vil gjelde fra 2022 til 2033. Totalt har NTP en ramme på drøyt 1.200 milliarder kroner, hvorav 123 milliarder er bompenger. Planen er den sjette i rekken som Stortinget vedtar.

Regjeringen prøvde først å få til en avtale med Frp, som i utgangspunktet krevde en betraktelig budsjettøkning på 400 milliarder kroner, men det ville ingen av de andre partiene være med på.

372 tilleggsforslag

Ved siden av selve transportplanen skal de folkevalgte stemme over en svært lang rekke tilleggsforslag, i alt 372.

Av disse er hele 104 av forslagene fremsatt av MDGs enslige svale på Stortinget, Per Espen Stoknes. MDG ønsker seg i utgangspunktet en helt ny NTP der klima- og naturmål og vern av matjord blir overordnede føringer for all transportplanlegging.

Rødt har 38 tilleggsforslag, mens Senterpartiet står bak 34.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse