Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 juni 2021 11:34
Del på Facebook
Bård Hoksrud (Frp) mener Nasjonal transportplan er for uforpliktende. Frp krevde i utgangspunktet en budsjettøkning på 400 milliarder kroner, men fikk ikke med seg noen andre partier på det. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Bård Hoksrud (Frp) mener Nasjonal transportplan er for uforpliktende. Frp krevde i utgangspunktet en budsjettøkning på 400 milliarder kroner, men fikk ikke med seg noen andre partier på det. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nasjonal transportplan er for uforpliktende, mener Frp. Frps transportpolitikk er urealistisk, repliserer samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Når en ny Nasjonal transportplan (NTP) vedtas i Stortinget mandag, vil Frp at det settes av penger til en rekke konkrete samferdselsprosjekter

– Uten forpliktende vedtak i Stortinget om å sette av penger og antyde når prosjektene skal startes opp, blir Nasjonal transportplan bare tomme løfter fra de andre partiene, sier Bård Hoksrud, transportpolitisk talsperson i Fremskrittspartiet.

Punkterer ideen

Men det punkterer hele ideen om å vedta en helhetlig transportplan, poengterer Hareide.

– Regjeringen har fått flertall for alt vi har foreslått i NTP. Så har Frp fremmet forslag om en rekke – jeg vil si urealistiske – enkeltprosjekter, men ingen av disse vil det blir flertall for i dag, konstaterer han.

– Vi har lagt fram en ambisiøs og realistisk NTP som vil definere samferdselspolitikken i årene framover, sier Hareide.

Transportplanen vil gjelde fra 2022 til 2033. Totalt har NTP en ramme på drøyt 1.200 milliarder kroner, hvorav 123 milliarder er bompenger. Planen er den sjette i rekken som Stortinget vedtar.

Regjeringen prøvde først å få til en avtale med Frp, som i utgangspunktet krevde en betraktelig budsjettøkning på 400 milliarder kroner, men det ville ingen av de andre partiene være med på.

372 tilleggsforslag

Ved siden av selve transportplanen skal de folkevalgte stemme over en svært lang rekke tilleggsforslag, i alt 372.

Av disse er hele 104 av forslagene fremsatt av MDGs enslige svale på Stortinget, Per Espen Stoknes. MDG ønsker seg i utgangspunktet en helt ny NTP der klima- og naturmål og vern av matjord blir overordnede føringer for all transportplanlegging.

Rødt har 38 tilleggsforslag, mens Senterpartiet står bak 34.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor lang tid går det før en må oppdatere KS2-analysen datert mars 2023 fordi den er utgått på dato og ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøPkt 8.4 første avsnitt. Må i det minste oppdaterast for ikkje å villeie Finansdepartementet og Stortinget 
Terje Sundsbø 19 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår går holdbarhetsdatoen for KS2-analysen ut?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKva blir totalkostnaden for å bygge strekninga Vik til Molde?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse