Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 juni 2021 12:51
Del på Facebook
EU vil se om Google bruker sin markedsmakt på bekostning av andre aktører i nettreklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Virginia Mayo / AP / NTB
EU vil se om Google bruker sin markedsmakt på bekostning av andre aktører i nettreklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Virginia Mayo / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU skal granske om Google har misbrukt sin makt i markedet for nettannonser.

EU-kommisjonen sier tirsdag at den har startet en formell etterforskning for å avklare om Google bryter unionens konkurranseregler og fremmer sin egen nettannonseteknologi på bekostning av andre publisister, annonsører og tjenester.

Kommisjonen sier de ser spesielt på om Google begrenser andre tilbyderes adgang til å anvende brukerdata i forbindelse med annonser på nettsider og i apper.

– Bekymret

– Nettannonser står i sentrum for hvordan Google og andre selskaper tjener penger på sine tjenester på nettet. Vi er bekymret for at Google har gjort det vanskeligere for rivaliserende tjenester å konkurrere i dette markedet, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager i en pressemelding.

– Google samler inn data som benyttes til å målrette reklame, de selger annonseplass og er et mellomledd innen nettreklame. Så Google er til stede i alle ledd i verdikjeden for nettannonser, forklarer hun.

Vestager sier granskingen er en prioriterte oppgave. Kommisjonen har informert Google og EU-landenes konkurransemyndigheter om granskingen.

Granskes i flere land

Både EU og flere land har den siste tiden åpnet sak mot flere IT-giganter for å se om de misbruker sin dominerende markedsposisjon eller utnytter markedsmakt på tvers av sektorer. EU er allerede i gang med – eller planlegger – gransking av Facebook, Microsoft, Amazon og Apple i tillegg til Google.

I Tyskland har en lovendring gitt konkurransemyndighetene utvidet fullmakt i saker mot de store selskapene. På en drøy måned har landets konkurransetilsyn kunngjort granskinger av Amazon, Google og Apple.

Tidligere denne måneden startet også Storbritannia en gransking av Facebook. Den er separat fra EUs gransking, men det tidligere medlemmet skal samarbeide tett med EU-kommisjonen. Også i Facebooks tilfelle er brukerdata i sentrum for saken, nærmere bestemt om selskapet undergraver konkurransen i markedet for rubrikkannonser ved å samle inn data fra rivaliserende tjenester.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse