Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 juli 2021 07:40
Del på Facebook
Notene og teknologien har blitt nøye testet over lengre tid. I slutten av måneden skal konstruksjonen slippes ut i Stillehavet, hvor den skal kjøre rundt for å samle opp plast. Foto: Tony Hall / Mørenot / NTB
Notene og teknologien har blitt nøye testet over lengre tid. I slutten av måneden skal konstruksjonen slippes ut i Stillehavet, hvor den skal kjøre rundt for å samle opp plast. Foto: Tony Hall / Mørenot / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med en ny prototyp på en plastoppsamler vil The Ocean Cleanup fjerne nær all plast i havene. Det norske selskapet Mørenot er sterkt involvert i utviklingen.

– Vi er virkelig stolte av å være med på dette. På en skala fra én til ti så er vi på tolv, sier Mørenot-sjef Arne Birkeland til NTB.

Selskapet The Ocean Cleanup ble stiftet i 2012 av den nederlandske gründeren Boyan Slat. Målet er å samle opp 90 prosent av den flytende plasten i verdenshavene.

Den første versjonen av plastoppsamleren fungerte imidlertid ikke etter hensikten, og denne uka lanserer det internasjonale selskapet en ny prototyp. Her er det norske selskapet Mørenot tungt involvert i utviklingen.

Enkelt forklart skjer oppsamlingen ved at to automatiserte båter kjører parallelt rundt i havet med et stort nett mellom seg. Den store nettposen samler opp plasten, og disse posene byttes jevnlig ut.

Prototypen skal seile rundt hele døgnet gjennom hele året. I slutten av juli vil den bli satt ut i Stillehavet for å starte arbeidet.

Skal unngå å fange fisk

Mørenot har laget nettet samt elektronikken som er inni. Selskapet har også stått for design og testing, i tillegg til produksjon av utstyret.

Det over hundre år gamle norske selskapet er til vanlig en global leverandør til fiskeri, oppdrett og seismikkindustrien.

Mens selskapet har bidratt til å samle opp fisk i årevis, er det nå altså plast som skal samles opp – og det uten at det havner fisk eller andre dyr i nettet.

– Man har sett på atferdsmønster, analysert dette og utviklet rømningsåpninger. Det er i tillegg satt inn akustiske skremmesignaler og skremmelys for å sikre at det ikke fanges opp dyr og fisk. Det er også kameraovervåking, sier Birkeland.

– Så finnes det også en nødutløsning fra fartøyene dersom man er i ferd med å gå inn i en situasjon som kan skape en dyretragedie, sier han.

Påtar seg sin del av ansvaret

Hvert eneste år havner så mye som 8 til 12 millioner tonn plast i havet, ifølge Verdens naturfond (WWF). Det tilsvarer om lag 15 lastebillass i minuttet.

Birkeland erkjenner at fiskeindustrien og utstyrsleverandører som dem selv, må ta sin del av ansvaret for deler av forsøplingen.

– Vi er nødt til å ta innover oss at vi, som utstyrsleverandør i en industri i et hundreårsperspektiv, har hatt ekstremt fokus på effektivitet og ikke bærekraft, sier han og peker på problemstillinger med plastavfall som havner i havet, og utstyr som forsvinner eller sliter seg løs.

– Vi deler på ansvaret for situasjonen slik den har blitt, men vi er definitivt også en del av løsningen, sier Birkeland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse