Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 juli 2021 16:17
Del på Facebook
Prisen på kaffebønner har skutt i været i år. Foto: Terje Pedersen / NTB
Prisen på kaffebønner har skutt i været i år. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kaffeprisene har steget kraftig i det siste, delvis som følge av at frost ødela avlinger i Brasil, verdens største kaffeprodusent.

Prisen på arabica-kaffebønner, som er en av Brasils største eksportvarer, har steget med 60 prosent siden januar og lå fredag på det høyeste nivået siden 2014.

Prisen på robustabønner, som i hovedsak blir dyrket i Asia og regnes for å ha lavere kvalitet, har steget med 40 prosent hittil i år.

– Det er flere grunner som kan forklare hvorfor kaffeprisen har steget, sier analytikeren Carlos Mera i Rabobank.

Foruten tørke og frost i Brasil, viser han til politisk uro i Colombia, verdens tredje største kaffeeksportør. Fraktratene har også skutt i været som følge av koronapandemien.

Etterspørselen etter kaffe har samtidig økt i takt med at koronastengte land har åpnet opp igjen og folk igjen har kunnet gå på kafé, sier Mera

Kunstig lav

Økonomen Philippe Chalmin påpeker at prisen på kaffe lenge har vært kunstig lav, og det samme sier Valeria Rodriguez i merkeordningen Max Havelaar.

– De siste fire-fem årene har de fleste kaffeprodusentene drevet med tap, sier hun.

– Dette er egentlig en skikkelig gladsak, sier Ola Brattås, import- og brennerisjef i kaffekjeden Kaffebrenneriet til E24.

– Kaffe er i utgangspunktet altfor billig. Mange bønder taper nesten penger på å dyrke den fram, så for veldig mange kaffebønder er dette en veldig positiv ting.

Kaffebrenneriet kjøper ikke kaffe på børsen, men direkte fra bøndene.

– Vi betaler allerede mye mer for vår kaffe enn markedsprisen, så det påvirker ikke oss. Det er mer positivt at folk får øynene opp for hva kaffen egentlig koster. Jeg unner folk en billig kopp kaffe, men man kan tenke at den burde vært dyrere hvis den skulle vært bærekraftig, sier Brattås.

Merkes i mindre grad

Selv om kaffebønner nå omsettes for høye priser, kommer forbrukerne først til å merke prisoppgangen om tre til ni måneder, sier Mera.

– Og prisoppgangen for forbrukerne vil bli mye mer moderat, tror han.

Én kilo råkaffe koster nå rundt 36 kroner, mens den for ett år siden kostet rundt 18 kroner. Det var det laveste nivået på 15 år.

– Det har vært ganske mye økning i prisene de siste 5–7 månedene, og vi er redd for at prisen skal øke mer. Vi håper ikke det, men vi får noen signaler fra markedet om at prisene kan stige ytterligere, sier administrerende direktør Ulf Stensland i kaffebrenneriet Löfbergs til E24.

Löfbergs kjøper også kaffe direkte fra bøndene og påvirkes derfor ikke direkte av prisene som settes på råvarebørsen i New York.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse