Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 august 2021 10:06
Del på Facebook
De tre første av de i alt 52 norske F-35-flyene landet på Ørland hovedflystasjon i november 2017. Foto: Ned Alley / NTB
De tre første av de i alt 52 norske F-35-flyene landet på Ørland hovedflystasjon i november 2017. Foto: Ned Alley / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag kveld landet tre nye F-35 kampfly på Ørland flystasjon. Nå har Luftforsvaret totalt mottatt 31 av i alt 52 F-35 kampfly.

Luftforsvaret har nå 21 F-35-fly i Norge, og 10 F-35 i USA som brukes til trening.

Til sammen har Norge kjøpt 52 kampfly. Hovedbasen til de norske kampflyene er Ørland flystasjon, med en fremskutt base på Evenes.

Luftvingsjef oberst Øivind Gunnerud var på plass og tok imot flyene da de landet på Ørland flystasjon, melder Forsvaret i en pressemelding.

– Det er viktig for det langsiktige målet om full operativ evne i 2025, og vi trenger disse flyene for å overta Natos kampflyberedskap ut fra Evenes flystasjon i januar 2022. Hver gang vi mottar nye fly får Forsvaret en økt operativ evne, sier Gunnerud.

Etter planen skal F-16-flyene på Evenes utfases i 2022.

Forsvaret opplyser at ytterligere tre nye F-35 kommer til Norge og Ørland før nyttår, slik at leveransen på seks F-35 fly i året opprettholdes.

I 2019 opplyste regjeringen at kjøpet av kampflyene vil koste Norge 82,4 milliarder kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse