Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 september 2021 07:42
Del på Facebook
Avdelingsdirektør Jan Erik Grundtjernlien i Nav sier det norske arbeidsmarkedet stiller stadig strengere krav til formell kompetanse. Arbeidsledige med flyktningbakgrunn har oftest ikke opparbeidet seg trygderettigheter, og er derfor henvist til sosialhjelp. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Avdelingsdirektør Jan Erik Grundtjernlien i Nav sier det norske arbeidsmarkedet stiller stadig strengere krav til formell kompetanse. Arbeidsledige med flyktningbakgrunn har oftest ikke opparbeidet seg trygderettigheter, og er derfor henvist til sosialhjelp. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vel halvparten av den økonomiske sosialhjelpen i Norge går til personer med innvandrerbakgrunn, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

SSB har på oppdrag fra Frp sett nærmere på utviklingen av bruken av økonomisk sosialhjelp i norske kommuner fra 2009 til 2019.

Tallene viser at personer med innvandrerbakgrunn, som utgjør vel 17 prosent av befolkningen, i 2019 fikk utbetalt 58 prosent av all sosialhjelp, skriver Nettavisen.

Sosialhjelp er en midlertidig støtteordning som gis til personer «som ikke er i stand til å sørge for eget livsopphold». Rundt 4 milliarder kroner ble brukt på sosialhjelp til personer med innvandrerbakgrunn i 2019.

Avdelingsdirektør Jan Erik Grundtjernlien i Nav peker på at Norge har bosatt mange flyktninger i tiårsperioden mellom 2009 og 2019.

– Mange innvandrere med fluktbakgrunn har behov for langvarig kvalifisering for å kunne komme seg ut i jobb. Dette er ofte personer som ikke har opparbeidet seg rettigheter til ytelser etter folketrygdloven, og de må derfor oftere søke om sosialhjelp når de har behov for økonomisk støtte, skriver han i en epost til Nettavisen.

Ifølge SSB har 4,5 prosent av befolkningen i Norge flyktningbakgrunn.

Grundtjernlien peker også på at det norske arbeidsmarkedet stiller stadig strengere krav til norsknivå og formell kompetanse.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse