Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 oktober 2021 09:09
Del på Facebook
Politiet henla rekordmange saker i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Politiet henla rekordmange saker i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor ble 18.565 saker henlagt på grunn av manglende saksbehandlingskapasitet. Siden 2016 er antallet mer enn doblet. Samtidig går oppklaringsprosenten ned.

18.565 henlagte lovbrudd i koronaåret 2020 på grunn av manglende saksbehandlingskapasitet tilsvarer en økning på 44 prosent fra 2019, skriver Statistisk sentralbyrå (SSB).

I 2002, som er det første året SSB har tall for, var det 4.113 henlagte saker med denne begrunnelsen.

I alt ble etterforskningen avsluttet for 297.488 lovbrudd i 2020, som er rundt 9.400 flere enn i 2019. Etterforskningen medførte 145.824 siktelser overfor 69.886 gjerningspersoner. Oppklaringsprosenten endte på 48 prosent. Det er den laveste andelen siden 2013.

I fjor var 14 personer per 100.000 innbyggere siktet i en sak. De 1.750 gjerningspersonene som ble tatt for ti eller flere lovbrudd, utgjør kun 2,5 prosent av alle siktede, men ut fra siktelsene har de begått mer enn en femdel av alle de oppklarte lovbruddene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse