Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
16 oktober 2021 10:47
Del på Facebook
Otto Sverdrup ved Storkaia i Kristiansund. Foto: Terje Holm
Otto Sverdrup ved Storkaia i Kristiansund. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På morgenen lørdag 16. oktober ankom Hurtigrutens ekspedisjonsskip, Otto Sverdrup og Maud, Kristiansund. Det ene skipet ligger ved Storkaia, det andre ved Devoldholmen.

MS Otto Sverdrup (tidligere MS Finnmarken) er oppkalt etter en av de store norske polarheltene. Sverdrup var den første som gikk på ski over Grønland, han har vært med på flere polekspedisjoner og han var også kapteinen på det legendariske skipet «Fram». I tillegg har han vært kaptein på Hurtigruten mellom ekspedisjonene sine.

MS Maud (tidligere MS Midnatsolhar et navn med lange tradisjoner både i og utenfor Hurtigruten. Den er oppkalt etter en av historiens mest kjente polarskuter, Roald Amundsens «Maud» fra 1917. Skipet hentet navnet fra Norges første dronning i moderne tid, som også ga navn til Hurtigrutens tidligere flaggskip, DS Dronning Maud fra 1925.

Maud ved Storkaia med Klippfiskmuseet til høyre i forgrunnen. Foto: Terje HolmMaud ved Storkaia med Klippfiskmuseet til høyre i forgrunnen. Foto: Terje Holm

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse