Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 november 2021 19:51
Del på Facebook
Martin Kolberg (Ap) reagerer i sin nye bok sterkt på at beslutningen om å vrake ham som leder i kontroll- og konstitusjonskomiteen kom helt uten forvarsel. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Martin Kolberg (Ap) reagerer i sin nye bok sterkt på at beslutningen om å vrake ham som leder i kontroll- og konstitusjonskomiteen kom helt uten forvarsel. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap-veteran Martin Kolberg skriver i sin nye bok at partileder Jonas Gahr Støre satte ham på sidelinjen i partiet uten forvarsel.

I boka «Tillitsmannen» forteller han for første gang om hvordan han reagerte da han høsten 2017 ikke fikk fortsette i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, men i stedet, slik han så det, ble satt på sidelinjen i partiet.

Han reagerer sterkt på at beslutningen om å vrake ham, kom helt uten forvarsel, sier han i et intervju til NRK dagen før boka lanseres.

– Jeg har ikke til denne dag fått en ordentlig forklaring, sier Kolberg.

Han mener Støre eller den øvrige partiledelsen burde ha konferert med ham på forhånd, før avgjørelsen ble kunngjort.

– Det var måten dette skjedde på. Det var mest det. Det er realt at ledelsen vil bytte folk, men da må vi kunne snakke om det, sier han.

Ap-leder Jonas Gahr Støre sier han gleder seg til å lese boka og svarer dette til NRK om Kolbergs beskrivelse:

– Det å sette sammen en ny stortingsgruppe etter et stortingsvalg er en krevende kabal. Der må det tas flere hensyn, og da er det alltid noen som er skuffet. Det har jeg forståelse for.

Kolbergs politiske biografi er skrevet av Dagsavisens kommentator Hege Ulstein. Kolberg var leder av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité fra 2013 til 2017 og partisekretær i Arbeiderpartiet fra 2001 til 2009.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse