Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 februar 2022 13:57
Del på Facebook
Cruiseskipet Viking Sky fikk 23. mars i 2019 motorstans utenfor Hustadvika på Mørekysten. Ingen personer ble skadd i havariet, men over 500 personer måtte evakueres med helikopter. Foto: Steinar Melby
Cruiseskipet Viking Sky fikk 23. mars i 2019 motorstans utenfor Hustadvika på Mørekysten. Ingen personer ble skadd i havariet, men over 500 personer måtte evakueres med helikopter. Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens cruiseutvalg foreslår at skip over 150 meter må få begrensninger for seiling i dårlig vær, og å avgrense antallet passasjerer til Svalbard.

Det kommer fram i en NOU-rapport levert onsdag. Utvalget mener det er behov for tydeligere regulering av cruisetrafikken fordi den norske beredskapen ikke er dimensjonert til å kunne håndtere de mest alvorlige hendelsene der det er nødvendig med masseevakuering.

Bakgrunnen for rapporten er Viking Sky-havariet utenfor Hustadvika på Mørekysten for tre år siden. Skipet, med 1.373 passasjerer, fikk motorstans under et uvær, drev mot land og var nær ved å grunnstøte.

– Ved økende cruisetrafikk øker også sannsynligheten for at en ulykke skjer, sier leder Kjerstin Askholt til NRK. Totalt har utvalget levert 66 anbefalinger til regjeringen.

Utvalget foreslår blant annet at skip over 150 meter må få begrensninger i hvor de kan seile basert på vind og bølgehøyde. I rapporten vektlegges det også at store avstander, begrensede rednings- og helseressurser og uforutsigbare vær- og isforhold gjør at det bør innføres en begrensning på 500–750 personer om bord på cruiseskip til Svalbard.

Utvalget mener i tillegg at det bør øves mer på nødslep av cruisefartøy, og at det bør innføres internasjonale krav om slepeutstyr om bord i cruiseskip.

– Denne rapporten gir oss et solid kunnskapsgrunnlag for å utvikle beredskapen videre, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp).

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse