Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 mars 2022 07:54
Del på Facebook
Sigbjørn Gjelsvik (Sp), her på vei inn til sonderinger mellom Ap og S på Hurdalsjøen Hotell i september, mener elektrifiseringen av norsk sokkel må legges på is. Det er et brudd på Hurdalsplattformen, mener klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Torstein Bøe / NTB
Sigbjørn Gjelsvik (Sp), her på vei inn til sonderinger mellom Ap og S på Hurdalsjøen Hotell i september, mener elektrifiseringen av norsk sokkel må legges på is. Det er et brudd på Hurdalsplattformen, mener klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle prosjekter knyttet til elektrifisering av norsk sokkel må settes på vent i lys av strømkrisen, mener Sps finanspolitiske talsperson Sigbjørn Gjelsvik.

– Om vi nå mister viktige industribedrifter på grunn av høye strømpriser, så kommer de kanskje aldri tilbake igjen, sier Gjelsvik til Klassekampen.

Annonse
Annonse

Men uten elektrifisering av sokkelen, kan det bli vanskelig å nå klimamålene Stortinget har forpliktet seg til innen 2030, påpeker avisen.

Gjeldsvik viser til at Norge er del av et felles europeisk kvotemarked, og at man må finne løsninger som totalt sett er de beste og «ikke se oss blinde på noen løsninger».

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) sier det ikke er mulig å innfri Hurdalsplattformen uten å elektrifisere plattformene utenfor kysten av Norge.

Annonse
Annonse

– Jeg skal ikke komme med karakteristikker av Sigbjørn Gjelsvik, men det er et klart brudd med Hurdalsplattformen. Jeg opplever at vi ble enige om elektrifisering av sokkelen da vi forhandlet om Hurdalsplattformen, seier Eide.

Det er økt skepsis til elektrifisering av sokkelen også i andre partier, blant annet i Høyre, som skal diskutere saken på landsmøtet 2.–3. april.

Flertallet i fylkestinget i Vestland har sagt nei til at elektrifiseringen av norsk sokkel skal skje med strøm fra Samnanger i Midhordland. Og Trondheim Ap mener at strømkrisen krever et nytt blikk på «den meningsløse» elektrifiseringen av sokkelen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse