Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
31 mars 2022 10:10
Del på Facebook
Foto: Terje Holm
Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjord1 gjør flere strakstiltak for å bedre regulariteten på ferjesambandet Seivika–Tømmervåg, skriver fylkeskommunen.

Det fremgikk i samferdselsutvalget onsdag.

Annonse
Annonse

Utvalgets leder Kristin Sørheim, hadde til møtet stilt spørsmål til FRAM om hva de gjør for å håndheve kontrakten med Fjord 1, om FRAM kan garantere at trafikantene skal få et forutsigbart ferjetilbud og oppdatert informasjon i god tid, eller om det er forhold i kontrakten som må gjennomgås på nytt. Bakgrunnen for spørsmålene var store utfordringer på ferjesambandet Seivika-Tømmervåg.

– Vi må erkjenne at det har vært for mange kansellerte avganger på forbindelsen. Vi er derfor tilfredse med at operatøren Fjord1 nå gjør flere tiltak for å bedre regulariteten, sier Jesper Wiig, seksjonsleder drift i FRAM.

Annonse
Annonse

Han opplyste at Fjord1 gjør dette for å bedre regulariteten:

  • Fremskynder verkstedopphold for ferjene fra 2023 til 2022. Gjelder også på forbindelsen Edøya–Sandvika.
  • Øker den opprinnelige rammen for vedlikehold for ferjene i «Nordmørspakka» med 15 millioner kroner. Dette for å få utført preventivt vedlikehold, tegning av omfattende serviceavtaler, innkjøp av reservedeler, hensiktsmessige ombygginger og nødvendige utbedringer av barnesykdommer.
  • Arbeider med å bemanne opp reserveferjen med et fullt skift, som på daglig basis er klar til utrykking fra Kristiansund.
  • Mer hyppig og bedre informasjon via trafikkmeldingstjenesten ved driftsavbrudd.

Per 29. mars er 113 avganger kansellert i mars; 33 av dem skyldes teknisk problem, 78 skyldes covid-19 mens været førte til to kansellerte avganger. Regulariteten på forbindelsen Seivika–Tømmervåg har i mars ikke vært god nok. Selv om de aller fleste kanselleringene i mars måned skyldes covid-19 og andre forhold utenfor operatørs kontroll er det viktig å gjøre de tiltak en kan for å bedre regulariteten.

– Vi er trygg på at regulariteten også på forbindelsen Seivika–Tømmervåg vil bli god. Vi har en god dialog med Fjord1 som tar utfordringene på høyeste alvor, sier Wiig.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse