Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 mars 2022 10:46
Del på Facebook
Hurtigrutens mål er å sjøsette det første nullutslippsskipet innen 2030. Her ankommer ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen Kristiansund i 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hurtigrutens mål er å sjøsette det første nullutslippsskipet innen 2030. Her ankommer ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen Kristiansund i 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten Norge skal samarbeide med Sintef om å finne ut hvordan de kan lage utslippsfrie kystskip. Etter planen skal det første skipet sjøsettes innen 2030.

– Vi har fulgt teknologiutviklingen og har sett at infrastrukturen har kommet så langt at nå var det riktig å gi full gass, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24.

Annonse
Annonse

Skipet må bygges i 2026–2027 for at det skal bli klart innen 2030, sier Skjeldam.

Han vil ikke si hva den økonomiske rammen for prosjektet er.

– Men vi vet at det vil koste oss mer enn å bygge et konvensjonelt skip, og vi vet at prosjektkostnaden vil være høyere enn et normalt byggeprosjekt. Men vi forventer også at flere er med og deler den regningen i utviklingen.

Annonse
Annonse

Hurtigruten sier at de skal utvikle den teknologien som trengs. Hydrogen eller ammoniakk kan være løsningen, men også andre løsninger kan være aktuelle.

Sintef skal nå gjennomføre en mulighetsstudie og finne ut hvilken teknologi som er tilgjengelig i dag, hvilken teknologi som må utvikles, og hvem som kan bidra til å bygge skipet.

Studien er trolig ferdig til sommeren, men det kan ta to til tre år før et ferdig design er helt klart, anslår Sintef.

– Det å få til dette i praksis, er en veldig stor utfordring, så vi syns det er kjempespennende, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i Sintef.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse