Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
31 mars 2022 10:46
Del på Facebook
Hurtigrutens mål er å sjøsette det første nullutslippsskipet innen 2030. Her ankommer ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen Kristiansund i 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hurtigrutens mål er å sjøsette det første nullutslippsskipet innen 2030. Her ankommer ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen Kristiansund i 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Hurtigruten Norge skal samarbeide med Sintef om å finne ut hvordan de kan lage utslippsfrie kystskip. Etter planen skal det første skipet sjøsettes innen 2030.

– Vi har fulgt teknologiutviklingen og har sett at infrastrukturen har kommet så langt at nå var det riktig å gi full gass, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24.

Skipet må bygges i 2026–2027 for at det skal bli klart innen 2030, sier Skjeldam.

Han vil ikke si hva den økonomiske rammen for prosjektet er.

– Men vi vet at det vil koste oss mer enn å bygge et konvensjonelt skip, og vi vet at prosjektkostnaden vil være høyere enn et normalt byggeprosjekt. Men vi forventer også at flere er med og deler den regningen i utviklingen.

annonse

Hurtigruten sier at de skal utvikle den teknologien som trengs. Hydrogen eller ammoniakk kan være løsningen, men også andre løsninger kan være aktuelle.

Sintef skal nå gjennomføre en mulighetsstudie og finne ut hvilken teknologi som er tilgjengelig i dag, hvilken teknologi som må utvikles, og hvem som kan bidra til å bygge skipet.

Studien er trolig ferdig til sommeren, men det kan ta to til tre år før et ferdig design er helt klart, anslår Sintef.

– Det å få til dette i praksis, er en veldig stor utfordring, så vi syns det er kjempespennende, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i Sintef.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte