Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
31 mars 2022 10:46
Del på Facebook
Hurtigrutens mål er å sjøsette det første nullutslippsskipet innen 2030. Her ankommer ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen Kristiansund i 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hurtigrutens mål er å sjøsette det første nullutslippsskipet innen 2030. Her ankommer ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen Kristiansund i 2019. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten Norge skal samarbeide med Sintef om å finne ut hvordan de kan lage utslippsfrie kystskip. Etter planen skal det første skipet sjøsettes innen 2030.

– Vi har fulgt teknologiutviklingen og har sett at infrastrukturen har kommet så langt at nå var det riktig å gi full gass, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24.

Annonse
Annonse

Skipet må bygges i 2026–2027 for at det skal bli klart innen 2030, sier Skjeldam.

Han vil ikke si hva den økonomiske rammen for prosjektet er.

– Men vi vet at det vil koste oss mer enn å bygge et konvensjonelt skip, og vi vet at prosjektkostnaden vil være høyere enn et normalt byggeprosjekt. Men vi forventer også at flere er med og deler den regningen i utviklingen.

Annonse
Annonse

Hurtigruten sier at de skal utvikle den teknologien som trengs. Hydrogen eller ammoniakk kan være løsningen, men også andre løsninger kan være aktuelle.

Sintef skal nå gjennomføre en mulighetsstudie og finne ut hvilken teknologi som er tilgjengelig i dag, hvilken teknologi som må utvikles, og hvem som kan bidra til å bygge skipet.

Studien er trolig ferdig til sommeren, men det kan ta to til tre år før et ferdig design er helt klart, anslår Sintef.

– Det å få til dette i praksis, er en veldig stor utfordring, så vi syns det er kjempespennende, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i Sintef.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse