Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 mars 2022 12:26
Del på Facebook
Foto: Berit Roald / NTB
Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av de neste to månedene vil 26.400 personer miste sine dagpenger, når dagpengene under koronapandemien opphører.

Dagpenger under korona er forlenget i flere omganger, men nå opphører forlengelsene.

Annonse
Annonse

Fra 1. april mister rundt 20.000 arbeidssøkere sine dagpenger, mens det i løpet av april og mai skjer det samme med ytterligere 6.000, opplyser Nav i en pressemelding.

Etter hvert som koronarestriksjonene har opphørt, har også mange permitterte kommet tilbake i jobb – enten helt eller delvis.

Av de 26.400 personene som nå mister dagpengene, er 10.600 permittert, mens 15.800 er det ikke.

Annonse
Annonse

– Det vil si at seks av ti som nå mister dagpengene, er vanlige arbeidssøkere, og de fleste av dem har verken en arbeidsgiver som de kan vende tilbake til, eller en tilknytning til arbeidslivet, sier statistikksjef i Nav, Ulf Andersen.

Normalt er det årlig rundt 12.000 arbeidssøkere som går ut hele dagpengeperioden sin.

Rødt foreslo å forlenge dagpengeordningen til ut juni, men fikk torsdag ingen støtte fra noen av partiene, med unntak av Pasientfokus' ene representant.

– Det er veldig skuffende at de andre partiene ikke vil sikre korona-ledige en trygg vei tilbake til arbeidslivet. Tusenvis vil i tida fremover miste dagpengene sine, alternativet for dem blir sosialhjelp og fattigdom, sier Rødts Mimir Kristjansson.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse