Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 april 2022 11:25
Del på Facebook
Strømprisene steg egentlig med 84 prosent fra mars i fjor til mars i år, men på grunn av de offentlige støtteordningene har SSB registrert en økt strømpris 23,8 prosent inkludert nettleie i perioden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Strømprisene steg egentlig med 84 prosent fra mars i fjor til mars i år, men på grunn av de offentlige støtteordningene har SSB registrert en økt strømpris 23,8 prosent inkludert nettleie i perioden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Uten de statlige støtteordningene hadde prisen på elektrisitet steget 84 prosent for norske husholdninger det siste året.

De siste tolv månedene har prisene på drivstoff og smøremidler økt med over 40 prosent. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 23,8 prosent fra mars 2021 til mars 2022, ifølge Statistisk sentralbyrå SSB.

Annonse
Annonse

– Uten støtteordningen og den midlertidige reduksjonen i elavgiften ville vi hatt en prisoppgang for elektrisitet inkludert nettleie på rundt 84 prosent i samme periode, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Mens prisene på strøm og drivstoff falt på samme tid i fjor, steg de i mars i år.

Tolvmånedersvekst 3,7 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,6 prosent fra februar til mars 2022 og er 4,5 prosent høyere enn for ett år siden, viser nye tall fra SSB. Tolvmånedersveksten gikk opp fra 3,7 prosent forrige måned

Annonse
Annonse

Blant varegruppene som gikk mest opp, utenom energivarene, finner vi passasjertransport med fly, hvor prisene økte 13,6 prosent fra februar til mars 2022.

En av de få varegruppene hvor prisene gikk ned fra februar til mars var matvarer, med en nedgang på 1,7 prosent fra februar til mars 2022. Dette skjer imidlertid etter matvareprisene fra januar til februar steg med 4,5 prosent, noe som ble betegnet som sjeldent stor oppgang.

Usikkerhet øker oljepris

KPI justert for avgiftsendringer og energivarer, den såkalte kjerneinflasjonen, steg med 2,1 prosent fra mars 2021 til mars 2022, noe som er uendret fra februar.

Med andre ord viser tallene at det er nettopp energivarer som drar prisveksten opp, slår SSB fast.

– Prisveksten på drivstoff akselererte den siste måneden, fra et allerede høyt nivå. Vi ser dette i sammenheng med den siste tidens vekst i råoljeprisen, som også økte i mars, som følge av usikkerhet i internasjonal forsyning av olje, sier Kristiansen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse